חיילי צה"ל גררו ילד פלסטיני בן שמונה במשך יותר משעה מבית לבית, בחיפוש אחר מיידי אבנים בחברון. כך חשף היום (חמישי) ארגון 'בצלם' הפועל למען זכויות אדם בשטחים. האירוע התרחש ביום ראשון השבוע בשעות הצהריים, כאשר קבוצה של יותר מ-15 חיילים עצרה את סופיאן אבו חיתה, בן שמונה, שיצא מביתו כשהוא יחף כדי לחפש צעצוע שאבד לו. שני חיילים אחזו בו וגררו אותו לשכונת אל-חריקה, כשהם דורשים ממנו להצביע על ילדים שיידו קודם לכן, לדבריהם, אבנים ובקבוק תבערה על ההתנחלות קריית ארבע.





באותו יום התארחה אמו של סופיאן, אמאני אבו חיתה, יחד עם שני אחיו הפעוטים, בני שלוש וארבע, בבית הוריה בשכונה. היא ביקשה מסופיאן לאסוף את אחיו מוחמד, תלמיד כיתה א', בתום הלימודים, ולהגיע יחד איתו לבית הסב. בסביבות השעה 13:30 הגיעו סופיאן ומוחמד לבית סבם. סופיאן חלץ את נעליו ואז גילה כי איבד צעצוע שקנה בדרך. אמו, ששמעה על נוכחות חיילים בשכונה, אסרה עליו לצאת, אך הוא התגנב החוצה כדי לחפשו.



כמה דקות לאחר מכן הגיעו לבית ילדים מהשכונה והודיעו לאמאני, כי חיילים עצרו את בנה וכי הם מובילים אותו לכיוון ההתנחלות קריית ארבע הסמוכה. אמאני סיפרה בעדות שמסרה השבוע לתחקירנית 'בצלם' על מה שאירע כשיצאה לרחוב: "ראיתי יותר מ-15 חיילים מסביב לסופיאן. שניים מהם החזיקו בשתי הזרועות שלו וגררו אותו לכיוון השער של קריית ארבע. כמה שכנים כבר התאספו ברחוב וניסו לחלץ את סופיאן מהחיילים".



"ניגשתי לאחד החיילים וביקשתי ממנו שיחזיר לי את הבן שלי. הוא סירב, ואמר: אם את רוצה לקחת אותו, את צריכה לשכנע אותו למסור לנו את שמות הילדים שמיידים אבנים. ניסיתי להסביר לחייל שאנחנו לא גרים בשכונה ושבאנו רק לביקור אצל ההורים שלי, ושהילד לא יודע את שמות הילדים בשכונה. החייל התעלם מדבריי והחיילים גררו את סופיאן פעם לכיוון קריית ארבע ופעם לכיוון הרחוב שמוביל לאזור ג'בל ג'והר", סיפרה.



"סופיאן רעד מפחד וראיתי אותו מדבר עם החיילים ואומר להם שהוא לא יודע כלום, אבל זה לא עזר לו. החיילים המשיכו לגרור אותו והכניסו אותו לתוך בתים בשכונה. הם נכנסו לבית של מוחמד א-נהנוש וכשהם יצאו משם אחרי חמש דקות בערך, סופיאן בכה. הם לא עצרו אף אחד בבית הזה. מאוד פחדתי ודאגתי לסופיאן, התחלתי לבכות ורצתי אחרי החיילים ממקום למקום בניסיון לחלץ אותו מידיהם. ראיתי אותם מכניסים את סופיאן לעוד בית, הפעם של משפחת אשרף אבו ר'זאלה, ושוב יצאו אחרי כמה דקות. בינתיים התאספו עוד נשים מסביב לחיילים ולבסוף הן הצליחו לחלץ את סופיאן ולהשיב אותו לאמו", כך סיפרה.



תגובות


מדובר צה"ל נמסר: "מבירור ראשוני עולה כי ביום א' האחרון זיהתה תצפית זריקת בקבוק תבערה לעבר היישוב קרית ארבע. כוח צה"ל שהוקפץ לנקודה תפס חשוד והוביל אותו לבית הוריו מכיוון שמדובר בקטין. יצוין כי מבירור ראשוני, הכוח לא דרש מהקטין לכוון אותם אל החשודים הנוספים".



'בצלם' מסר בתגובה לדו"צ: "אי דיוקים בתגובת דובר צה"ל. הסרטונים מוכיחים זאת. א. בית הוריו של סופיאן כלל איננו נמצא בשכונה בה התרחש האירוע. ב. הסרטון מראה כיצד החיילים גוררים את סופיאן בין בתים שונים. ג. בחלקים מהווידאו נשמעים החיילים חוזרים על שם שנתן להם הילד".