כ־6,800 חיילים בודדים, מחציתם עולים חדשים, משרתים בצה"ל, ורובם יחגגו את ליל הסדר ביחידות או בבתים של קרובים וחברים, הרחק מביתם שמעבר לים. "בכל שנה אמרנו בליל הסדר 'בשנה הבאה בירושלים', והנה זה מתגשם", מספרת בהתרגשות מדלין רוזן (20), חיילת שמשפחתה מתגוררת בניו ג'רזי, ארה"ב. "אני חוגגת את ליל הסדר בפעם הראשונה בירושלים. תמיד למדתי בבתי ספר דתיים וההורים שלי שלחו אותי למחנות קיץ של בני עקיבא. זה יצר קשר מיוחד עם ישראל ורציתי לעלות. אמא שלי לא אהבה את הרעיון ואמרה לי: 'תלכי לאוניברסיטה'. אבא שלי התלהב ואמר: 'אני גאה בך'. אחרי שהתגייסתי אמא שלי שינתה את דעתה וגם היא מאושרת".



רוזן התגייסה ב־17 בנובמבר 2016 והתנדבה לתפקיד משמעותי בחטיבת החילוץ של פיקוד העורף. היא מתגוררת בדירה בירושלים עם שותפה סטודנטית.


"ההרגשה בחג הזה קצת מוזרה", היא מודה. "מכשירים לבד את הדירה ומנקים לקראת פסח. אני מתגעגעת להורים ולמשפחה, אבל זו חוויה. גם החבר שלי הוא חייל בודד. הוא גר בירושלים וההורים שלו בקנדה. הכרנו כשהיינו יחד בתוכנית של בני עקיבא".



מדלין רוזן. "מתגעגעת, אבל זו חוויה". צילום: דובר צה"ל
מדלין רוזן. "מתגעגעת, אבל זו חוויה". צילום: דובר צה"ל



היא גאה בשירותה הצבאי: "הייעוד של החטיבה הלוחמת בפיקוד העורף הוא להציל אנשים, ואם אני מסוגלת להציל חיים – זה הכי משמעותי. אני רוצה להישאר ולגדל כאן משפחה, ללמוד קרימינולוגיה באוניברסיטה. אני אוהבת את ישראל".



היא לא מאמינה שהוריה יבואו בעקבותיה. "יש להם עבודה טובה שם, אבל הם מבקרים אותי. בהתחלה היה קשה ומאוד התגעגעתי. כיום אני מאושרת".



מסורת משפחתית


אריאל נוריאלי, שעלה ממיאמי בקיץ האחרון, התגייס לחטיבת הנח"ל. הוא מתגורר בקיבוץ להב שבדרום. "גדלתי על ערכי הציונות ואהבת ארץ ישראל, ומאז שהייתי ילד חלמתי להיות לוחם בצה"ל", הוא מספר.



ביקורו האחרון בארץ היה בעיצומו של מבצע צוק איתן, ולאחר לבטים אם להתחיל ללמוד בקולג' בארה"ב או לעלות לישראל, הוא בחר בשירות בצה"ל.


בעוד כשנתיים עתידה אחותו הקטנה לעלות לישראל ולהתגייס בעקבות אחיה. בכך תימשך המסורת המשפחתית, שבה החלה האחות הבכורה המשרתת כקצינה בפיקוד העורף.



את ליל הסדר הוא יחגוג בבסיס האימונים של הנח"ל. "אני מתרגש מאוד לקראת הפסח הראשון שלי בארץ ולקראת החג עם החברים בבסיס", הוא מספר.



"מוקף אנשים מדהימים"


רב"ט שלום זילגר הגיע מבריטניה ביוני 2016 ומשרת בגולני. הוא גר בירושלים יחד עם שלושה חיילים בודדים שעלו אף הם מבריטניה. "כל נער בן 18 שמגיע לארץ צריך להתגייס", הוא אומר. "כולנו יהודים וזו הארץ שלנו, והמחויבות שלנו היא להגן עליה. אני גם מאמין שבצבא לומדים ערכים ומשמעת שיגרמו לי להיות אדם טוב יותר. את ליל הסדר אני עושה אצל משפחה של חברים מבריטניה שעלו לארץ. זה מוזר לא לעשות את הסדר עם המשפחה. החברים מהפלוגה ממלאים את החלל המשפחתי, הם כמו המשפחה השנייה שלי. הרבה חברים הזמינו אותי לעשות איתם את הסדר או לעשות אצלם שבתות וחופשות".



שלום זילגר. "החברים מהפלוגה הם כמו המשפחה השנייה שלי". צילום: דובר צה"ל
שלום זילגר. "החברים מהפלוגה הם כמו המשפחה השנייה שלי". צילום: דובר צה"ל


.


"אני מרוצה מהמקום שאני נמצא בו עכשיו. אני מוקף באנשים מדהימים. החיים בארץ שונים מאוד מהחיים בבריטניה. כאן כולם משפחה, כולם מצחיקים וקצת חצופים. אבל זה חלק מהאופי. פה אם אתה נופל ברחוב, כולם יבואו לעזור לך מיד. אין ספק שאני מרגיש חלק מהארץ הזו".