משרד הביטחון חושף היום (חמישי) לראשונה את היכל הזיכרון הממלכתי בהר-הרצל, שייחנך בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. ההיכל החדש יהיה אתר ייחודי אשר יבטא כבוד, הוקרה ומחויבות לנופלים במערכות ישראל, ויאפשר חוויה אישית וקולקטיבית של הנצחה וביטוי לחוב המוסרי של המדינה ולציווי של "נזכור את כולם", בהיותו המבנה היחידי במדינה, המנציח על כתליו את כלל חללי מערכות ישראל.



אתר ההנצחה החדש בהר הרצל

ברחבת הכניסה להיכל ידלוק "נר תמיד" ויוצב תורן עם דגל ישראל. טקסי הזיכרון הרשמיים יערכו בלב ההיכל, ואורחי המדינה יוזמנו אליו להנחת זר לזכר חללי מדינת ישראל. שמו של כל חלל יופיע על לבנה, עם תאריך הנפילה, ונר שיידלק ביום האזכרה לנפילתו. מדי בוקר תתקיים אזכרה לחיילים שנפלו באותו היום, על-ידי חזן צבאי. מיקומו של ההיכל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, סמוך ליד ושם, מחדד את הקשר בין השואה לתקומת העם היהודי בארצו.



בלב ההיכל פעמון זיכרון ענק המורכב מלמעלה מששת אלפים לבנים, שפותחו בטכנולוגיה מתקדמת ויוצרו על ידי מנהלת תכנית טנק המרכבה והרק"מ (מנת"ק) ברוח הפסוק: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת". ביום האזכרה של החלל, לצד לבנת ההנצחה האישית, יידלק נר זיכרון שיסמל את זיכרון האומה לנתינה העצומה של כל נופל למען המדינה- למען החיים בארץ ישראל.



הנצחה דיגיטלית ואפליקציה ייחודית


 


בנוסף לכך השקיעו במשרד הביטחון מאמץ להגיע גם להנצחה דיגיטליים של הנופלים, שכוללים מיצגים אמנותיים וכלים אינטראקטיביים המשולבים בהיכל, ומזמנים חוויה אחרת מזו המקובלת באתרי הנצחה ובאנדרטאות. אפליקציה ייחודית שפיתח משרד הביטחון, ותושק בקרוב, תאפשר לאתר את לבנת הזיכרון לזכרו של כל נופל ולקבל מידע אודותיו. בעמודי יזכור הניצבים במעלה הדרך יוצגו תמונותיהם ושמותיהם של מי שנפלו באותו היום. לקראת סיום המסע בהיכל, יוכל המבקר לבטא את שבליבו, לשתף את אשר חווה, להקדיש דברים לזכרם, ולהדליק נר וירטואלי שיהפוך לחלק ממיצג תלת מימד מיוחד.


סמנכ"ל וראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, אריה מועלם, אמר בעת חשיפת ההיכל כי "למדינת ישראל מתווסף בשנת השישים ותשע להקמתה נכס לאומי בעל חשיבות היסטורית עמוקה המסמל התגשמות של הציווי שנטלה המדינה על עצמה -'נזכור את כולם'. לכל מצבת אבן הטמונה באדמה תתווסף מעתה על קיר השמות העוטף את מבנה ההיכל, לבנה בה חקוק שם הנופל ומועד נפילתו , לבנה אשר תגשים את החובה לזכור שלכל נופל יש שם ומאחורי כל שם , סיפור חיים. לצד כל לבנה ביום האזכרה האישי יידלק נר זיכרון אשר ימחיש הזיכרון האישי עם כל נופל במועד נפילתו לעולמי עד. חניכת ההיכל אינה רק מועד חניכה של מבנה ,זו התחלה של תפיסת הנצחה חדשה . מהמקום הנצחי הזה שתחת קורת גגו יונצחו כלל חללי מערכות ישראל לנצח נצחים , מהמקום הזה תצא קול תרועת עולמים חיה שמדינת ישראל תישא לנצח את זכר יקיריה".
 
שמות כל הנופלים מרוכזים במקום אחד. צילום: דובר צה"ל
שמות כל הנופלים מרוכזים במקום אחד. צילום: דובר צה"ל

 
סמנכ"ל וראש אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון, ארז כהן הוסיף כי: "לוחות הזמנים שנקבעו היו מאתגרים והיעד לפתיחת ההיכל ביום הזיכרון 2017, הכתיב עבודה מאומצת של הצוותים שנעשתה במשמרות כפולות ואף משולשות, ברגישות המתחייבת מן העובדה שהאתר שהתבצעה בו הוא בשטח בית עלמין צבאי. משרד הביטחון הקפיד על איכות ביצוע ורמת גימור מהגבוהות שנראו בארץ ובעולם. אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון כגוף המממש, הוביל את הפרויקט החל בשלב האפיון והתכנון, עבור בהתקשרויות השונות והרבות ובדרך הביצוע וכלה במסירה וביצירת פלטפורמה לאחזקת המבנה בעתיד. אנו רואים זכות גדולה להיות שותפים למיזם ייחודי וערכי זה".
 
אדריכל היכל הזיכרון, איתן קימל, ממשרד 'קימל-אשכולות': "אנו משלימים היום תהליך ארוך ומרגש  שעברנו ב- 12 השנים האחרונות, מהשרטוט הראשון ועד היום. חפור בהר ומעליו הר אבן, ניצב ההיכל כשהוא פתוח לשמיים והאור הטבעי משמש בו כלי. פעמון האור המרחף בתוך ומעל ההיכל מצליח לסתור את כוח המשיכה ויוצר מערבולת של אור, השואפת לשמיים ומשמשת בו זמנית להארת החלל  המייצרת תחושה של התייחדות עם זיכרון הנופלים. בהיקפו של ההיכל עומד קיר השמות  שאורכו כ-260 מטר, מתחיל מהכניסה להיכל, מקיף ועוטף אותו במסלול ספירלי עד ליציאה מההיכל בגג. הוא מורכב מלמעלה מ-23 אלף לבנים, שעל על אחת מהן חרוט שם של אחד הנופלים על הגנת המדינה - לבנת הנצחה האישית -  לבנת זיכרון אחידה וביחד הם בונים את הקיר  ומקיפים את המרחב כחומה איתנה".
 
הר אבן בגובה 18 מטר. צילום: דובר צה"ל
הר אבן בגובה 18 מטר. צילום: דובר צה"ל