טיל פטריוט יירט הערב (חמישי) כלי טיס בלתי מאויש שהתקרב לשטח ישראל בצפון הארץ. קולות נפץ נשמעו בגבול הצפון לאחר שסוללת פטריוט שיגרה טיל לעבר כלי הטיס. לאחר האירוע דובר צה"ל אישר כי "טיל פטריוט שוגר לעבר מטרה ברמת הגולן". בהמשך הודיע דובר צה"ל כי אכן בוצע יירוט וכי מדובר בכלי טיס סורי. בעבר חדרו כמה מזל"טים רוסיים לרמת הגולן ולפחות בהזדמנות אחת שוגר לעברם טיל פטריוט שהחטיא.



יודגש כי זמן קצר לאחר האירוע דיווחי דובר צה"ל העלו אי בהירות. דובר צה"ל ששחרר הודעה באנגלית לפיה טיל פטריוט יירט כלי טיס ברמת הגולן. לעומת זאת, בהודעה בעברית נכתב ששוגר טיל פטריוט לעבר מטרה וכי תוצאות השיגור נבדקים. 



היירוט בוצע פחות מיממה אחרי התקיפה הישראלית בסוריה. כלי תקשורת ערביים דיווחו לפנות בוקר על פיצוצים עזים שנשמעו סמוך לנמל התעופה בדמשק כתוצאה מתקיפות אוויריות של חיל האוויר הישראלי.



גם רשת "אל מנאר" הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, ייחסה את התקיפה לישראל. לפי הדיווח, בתקיפות לא היו נפגעים ומרבית הנזק נגרם למאגרי דלק ולמחסן תחמושת שנועד לשמש את כוחות הקואליציה של הנשיא אסד וככל הנראה את גם חיזבאללה. דובר צה"ל לא אישר ולא הכחיש את הדיווחים וציין: "בצה"ל לא מגיבים לידיעות מסוג אלה".



יירוט מל"ט בצפון. צילום: טוויטר
יירוט מל"ט בצפון. צילום: טוויטר




"נגיב במהירות"



המשטר הסורי עצמו אישר כי אכן היתה תקיפה והאשים את ישראל. "באחד המוצבים הצבאיים מדרום-מערב לנמל התעופה הבינלאומי של דמשק בוצעה לפנות בוקר תוקפנות ישראלית", אמר מקור צבאי במשטר לסוכנות הידיעות הסורית "סאנא".



גורם סורי בכיר איים כי המשטר "יגיב במהירות" לתקיפה והדגיש כי היא שדה התעופה עצמו לא נפגע. "הטילים שוגרו מהגולן הכבוש, פגעו במכלי דלק וגרמו נזקים", אמר אותו גורם. "צבא סוריה ובעלי בריתו יפעלו לסכל את המזימה הישראלית החדשה בגבול הגולן הכבוש, וימשיכו לחסל את משתפי הפעולה עם האויב".



לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, כוחות טוענים כי בוצעו חמש תקיפות בשדה התעופה וכי באזור מחסני תחמושת בשימוש איראני. רוסיה מתחה ביקורת חריפה על התקיפה. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר: "ישראל ומדינות נוספות צריכות להימנע מצעדים שיגבירו את המתיחות באזור".



פסקוב קרא למדינות האזור לכבד את הריבונות הסורית ואמר: "לא ניתן להצדיק את הפרת הריבונות. זה משרת את הטרור, את דאעש ואת ג'בהת א-נוסרה". הוא הדגיש כי במהלך כל התקופה האחרונה הצבא הרוסי נמצא בקשר רציף עם צה"ל ובפרט עם חיל האוויר הישראלי.



צה"ל אמנם לא מגיב לדיווחים כאלה אולם שר הביטחון אביגדור ליברמן, שנפגש שלשום במוסקבה עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ועם שר החוץ סרגיי לברוב, צייץ משם בטוויטר: "מנגנון התיאום בין צה"ל לצבא הרוסי הוכיח עצמו כיעיל". הוא הוסיף ורמז: "הבעתי דאגה מפעילות איראן בסוריה ומהשימוש האיראני בסוריה כבסיס להברחת נשק לחיזבאללה. לא נאפשר ריכוזי כוחות איראניים ושל חיזבאללה בגבול רמת הגולן".