בהר הרצל נחנך הבוקר (ראשון) היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, המכיל את שמותיהם של הנופלים. הטקס נערך בנוכחות נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט, המפכ"ל רוני אלשיך ומשפחות שכולות. 

ריבלין אמר בנאומו כי "סוד כוחו של הזיכרון הישראלי הוא הרציפות. זהו זיכרון שעובר מן העבר אל ההווה והעתיד. הזיכרון היהודי והישראלי מאחה ומחבר בין עבר הווה ועתיד ונוטע בנו כוחות כפרטים כמדינה וכעם". לדבריו, "בהיכל הזיכרון הזה אנו מבטיחים לנצור את העבר אבל באותה מידה של נחישות התמדה אהבה ותקווה גם ליצור ולייצר את העתיד, ברוחם של הבנים והבנות האהובים". 


 

הנשיא פנה למשפחות השכולות, ואמר: "כל שאנו יכולים לתת לבנותינו ובנינו. הוא את הזיכרון. הזיכרון שלהם שחי איתנו גם אחרי לכתם. כך הם חיינו דרכינו ואנחנו חיים איתם. אנו מבטיחים - זיכרון בנינו ובנותינו האהובים והגיבורים יהיה נצור בלבנו בלב האומה מדור לדור". 
אחריו נשא דברים ראש הממשלה, אלא שכבר בתחילת נאומו, התפרץ לדבריו אחד ההורים השכולים ואמר כי "גם ביום קדוש זה אני לא סולח על דמעותיה של לאה גולדין, דמעותיה חייבו תגובה ובקשת סליחה ומחילה מיידיים", כשהוא מתייחס לדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת על דוח צוק איתן, בה הוחלפו דברים קשים בין חברי הכנסת להורים השכולים. 

לאחר מכן המשיך נתניהו בנאומו ואמר כי "היכל הזיכרון הזה הופך היום לאחד מסמליה של מדינת ישראל. מסד הבניין הוא המסירות לעם ולארץ. קירותיו עוז ארץ כיפתו גבורה והקרבה. ובין כל אלה המלט המחבר הזיכרון. זכר מאורעות העבר צרור בתרמילו של עמנו כל אחד מאיתנו נושא על גבו דורות רבים שהיו לפניו וצועד איתם קדימה".  


"יקירינו פעלו יחד שכם אל שכם באחווה, ברעות, בערבות הדדית. יהודים ולא יהודים, דרוזים, מוסלמים, בדואים, נוצרים, צ'רקסים - כולם אחים לנשק", אמר נתניהו. הוא ציין כי "גם כשלא יהיה אדם פרטי שיזכור את הנופלים והנופלות, יידלק ביום נפילתם כאן נר זיכרון מיוחד להם והמפעל הזה משלב בצורה מופלאה זיכרון אישי וזיכרון לאומי. הוא מבטיח שזכר הנופלים יישאר לעד נצור בלב עמנו".

שר הביטחון ליברמן, אמר, כי "מיום ששבנו לכאן למולדת החדשה-ישנה שלנו, לבנות כאן מחדש את חיינו הלאומיים והריבוניים, לא ידענו יום אחד מנוחה. דור אחר דור אנו נושאים תפילה כי בנינו ובנותינו לא יידעו עוד מלחמה, ודור אחר דור אנו נאלצים ללוות למנוחה אחרונה את טובי בנינו. כולם חקוקים כאן על לוח האבן בשורות ארוכות ארוכות. אך מה נורא המחיר וכואב עד מאוד כאב האובדן. כאב השכול אין נורא ממנו, לא הזמן ולא מירוץ החיים יכול להביא לו מרפה.          
השר הוסיף כי "צה"ל הוא הצבא החזק ביותר במזרח התיכון. איכותו, עוצמתו ואיכות לוחמיו הם הערובה לחיינו כאן. בדרום מחזיק החמאס כמעט שני מילון אזרחים כבני ערובה ושם את כל כספו לבניית מנהרות ורקטות ואף לא שקל אחד לרווחת תושביו, חשמל ומים. גם היום ישראל צריכה להגן על עצמה בפני כל האיומים".

"אין מקום ראוי יותר להקים ממנו את היכל הזיכרון מההר שקרוי על שם נביא המדינה שלנו. כאן, לצד קבריהם של חללי מערכות ישראל וחלקת גדולי האומה מבקשים אנו להשכיר תמיד את שמם ומופת חייהם של מי שנפלו על הגנת המדינה", אמר שר הביטחון.

כבוד, הוקרה ומחויבות לנופלים

בהיכל הזיכרון חקוקים שמותיהם של 23,544 הנופלים במערכות ישראל. ברחבת הכניסה להיכל ידלוק "נר תמיד" ויוצב תורן עם דגל ישראל. טקסי הזיכרון הרשמיים יערכו בלב ההיכל, ואורחי המדינה יוזמנו אליו להנחת זר לזכר חללי מדינת ישראל. שמו של כל חלל יופיע על לבנה, עם תאריך הנפילה, ונר שיידלק ביום האזכרה לנפילתו. מדי בוקר תתקיים אזכרה לחיילים שנפלו באותו היום, על-ידי חזן צבאי. מיקומו של ההיכל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, סמוך ליד ושם, מחדד את הקשר בין השואה לתקומת העם היהודי בארצו.

בלב ההיכל פעמון זיכרון ענק המורכב מלמעלה מששת אלפים לבנים, שפותחו בטכנולוגיה מתקדמת ויוצרו על ידי מנהלת תכנית טנק המרכבה והרק"מ (מנת"ק) ברוח הפסוק: "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים, וחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת". ביום האזכרה של החלל, לצד לבנת ההנצחה האישית, יידלק נר זיכרון שיסמל את זיכרון האומה לנתינה העצומה של כל נופל למען המדינה- למען החיים בארץ ישראל.

הר אבן בגובה 18 מטר. צילום: דובר צה"ל
הר אבן בגובה 18 מטר. צילום: דובר צה"ל


בנוסף לכך השקיעו במשרד הביטחון מאמץ להגיע גם להנצחה דיגיטליים של הנופלים, שכוללים מיצגים אמנותיים וכלים אינטראקטיביים המשולבים בהיכל, ומזמנים חוויה אחרת מזו המקובלת באתרי הנצחה ובאנדרטאות. אפליקציה ייחודית שפיתח משרד הביטחון, ותושק בקרוב, תאפשר לאתר את לבנת הזיכרון לזכרו של כל נופל ולקבל מידע אודותיו. בעמודי יזכור הניצבים במעלה הדרך יוצגו תמונותיהם ושמותיהם של מי שנפלו באותו היום. לקראת סיום המסע בהיכל, יוכל המבקר לבטא את שבליבו, לשתף את אשר חווה, להקדיש דברים לזכרם, ולהדליק נר וירטואלי שיהפוך לחלק ממיצג תלת ממד מיוחד.