חמאס הוציא להורג היום (חמישי) את שלושת רוצחיו של בכיר זרוע הצבאית מאזן פוקהא. חבר הפרלמנט הפלסטיני מסיעת חמאס יונס אל-אסטל, אמר כי "אנחנו רואים בהוצאתם להורג של רוצחיו של פוקהא כדבר שנותן ביטחון, מרתיע את הסוכנים הבוגדים ומפחיד כל מי שיפעל לשפוך את דמם של אנשינו ולהיות סוכן של הכיבוש". בתגובה לקריאות הביקורת של ארגוני זכויות אדם וגם ברשות הפלסטינית שהתנגדו להוצאות להורג, אמר אל-אסטל: "כל מי שמטיל ספק בהוצאה להורג, משרת אג'נדות חיצוניות. בהטלת הספק הזו הם בעצם משתפים פעולה עם הכיבוש בהגנה על הפושעים". על פי הדיווח של חמאס, שניים הוצאו להורג בתלייה ואחד הוצא להורג בירי כיתת יורים.



לפני כשבועיים ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, חשף כי נעצר רוצחו של מאזן פוקהא, בכיר הארגון שנורה למוות ליד ביתו בשכונת תל אלהוא בעזה. לדברי הנייה, החשוד פעל בהוראת ישראל וחשף את כל הפרטים הנוגעים להתנקשות. הנייה הודה כי "ההתנקשות בחיי פוקהא גרמה למכה אסטרטגית כואבת לחמאס - מבחינה ביטחונית ואסטרטגית".



כזכור, ב-24 במרץ קצת לאחר חצות, התנקשו אלמונים ביריות במאזן פוקהא (35), איש הזרוע הצבאית של חמאס ששוחרר במסגרת עסקת שליט, ונמלטו מהמקום. "זה היה בסגנון של חיסול מהנדס המזל"טים של אל-קסאם, מוחמד א-זווארי, ב-15 בדצמבר 2016 בתוניסיה", אמרו ברצועה. דובר משרד הפנים בעזה איאד אל-בוזם, אמר בהודעה מיוחדת שהוצאה בשעה 2:30 לאחר חצות, האשימה הזרוע הצבאית של חמאס, את ישראל באחריות לחיסולו של פוקהא, "המפקד" בגדודי עז א-דין אל-קסאם. "ההתנקשות תוכננה ובוצעה על ידי האויב הציוני", נאמר בהודעה. "האויב נושא באחריות לפשע שלו".



הלווייתו של מאזן פוקהא. צילום מסך
הלווייתו של מאזן פוקהא. צילום מסך



ההתנקשות התרחשה ליד ביתו של פוקהא, שנורה לפחות שבעה כדורים מטווח קצר, בשכונת תל אל-הווא בדרום עזה. בחמאס האשימו את ישראל בחיסול, והבכירים בארגון איימו בתגובה. "רוצחיו לא יחמקו מעונש", איים הנייה.



פוקהא, תושב טובאס בגדה המערבית שריצה עשר שנות מאסר מתוך תשעה מאסרי עולם שנגזרו עליו, וגורש במסגרת עסקת שליט לרצועה. הוא הורשע ונשפט ב-2003 לתשעה מאסרי עולם אחרי שהורשע בשליחת המפגע לבצע פיגוע התאבדות באוטובוס אגד בצפת, ורצח תשעה ישראלים. פוקהא נחשב לאחד ממכווני הפיגועים בגדה המערבית בשנים האחרונות במסגרת מה שמוגדר "מטה הגדה" של חמאס.



ארגוני זכויות האדם ניסו לעצור את ההרג


תנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה מוקדם יותר קריאה דחופה לרשויות חמאס ברצועת עזה לעצור את ההוצאות להורג המתוכננות להתקיים היום אחר הצהריים, של שלושת המואשמים בהתנקשות בחיי בכיר חמאס מאזן פוקהא ב-24 במארס.



סגנית מנהלת תחום המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, מגדלנה מוגרבי, אמרה: "שלושת הנאשמים, שצפויים להיתלות למוות או להיות מוצאים להורג בירייה היום, נשפטו בבית משפט שהתעלם לחלוטין מכל הסטנדרטים הבינלאומיים של משפט הוגן. אם יצאו לפועל, ההוצאות האכזריות להורג יהוו הפרה מזעזעת של החוק ההומניטרי הבינלאומי".



"עוד לא מאוחר מכדי להציל את חייהם של שלושת בני האדם הללו. אנחנו קוראים בדחיפות לרשויות חמאס ברצועת עזה לעצור את ההוצאות להורג ולהבטיח ששלושת הנאשמים יזכו למשפט הוגן", הוסיפה מוגרבי ואמרה: "עונש המוות הוא העונש האכזרי באופן המוחלט ביותר, הוא בלתי הומאני והוא משפיל. אין להשתמש בו בכל תרחיש שהוא".



בצלם: "הליך שאינו עומד בשום סטנדרט בינלאומי"



בארגון בצלם לא נותרו אדישים למעשים ואמרו כי "חמאס בעזה הוציאה להורג שלושה בני אדם בהליך פסבדו משפטי שאינו עומד בשום סטנדרט בינלאומי". בהודעה הרשמית של הארגון נאמר כי "על-פי פרסומים בכלי התקשורת הוציאו היום רשויות חמאס ברצועת עזה להורג שלושה בני אדם שהורשעו על-ידי “בית המשפט המהפכני”, בהליך חפוז, ללא ייצוג משפטי וללא ערכאת ערעור, בהתנקשות בחייו של מאזן פוקהאא, בכיר בזרוע הצבאית של חמאס".



"הוצאות להורג – בעקבות משפט אמת, משפט ראווה או ללא משפט – הן אסורות. שלטון הנוטל את חייו של אדם כאמצעי ענישה או הרתעה מבצע פעולה בלתי מוסרית המהווה פגיעה בלתי נסבלת בזכויות האדם. גם אם הרשויות מצדיקות זאת בטענה שהדבר חיוני משיקולי אכיפת החוק, וגם אם נערך משפט, בין אם נצמד לכללי ההליך ההוגן ובין אם לאו – אין בכך כדי להכשיר את הריגתו של אדם. יהיו הנסיבות אשר יהיו, ללקיחת חייו של אדם אין מקום בספר החוקים או בהתנהלותן של רשויות השלטון".