הקבינט החליט אמש לקצץ באספקת החשמל לרצועת עזה, על פי המלצת מערכת הביטחון וצה"ל. ההחלטה התקבלה לאחר לבטים קשים, למרות שברור היה, הן למערכת הביטחון והן לשרים, כי בכך הם מגבירים עוד יותר את המצוקה הכלכלית של תושבי עזה, והדבר עלול להביא להסלמה ואף לכדי עימות חדש, רביעי במספר, עם החמאס בקיץ הקרוב.



אנשי מערכת הביטחון בהם הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט, ראש אמ"ן האלוף הרצי לוי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, סקרו את המצב הקשה ברצועה, אך אמרו כי למרות זאת צריך להיענות ולתמוך בראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. המהלך הישראלי מיועד לחזק את מעמדו של ראש הרשות, על רקע הסיכויים לחידוש התהליך המדיני בעקבות המדיניות החדשה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וממשלו.



לפי אנשי מערכת הביטחון, יש סיכוי כי ההחלטה תביא ללחץ של הציבור בעזה, על הנהגת החמאס, לחדול מהסטת הכספים המועברים מגורמים בינלאומיים שונים לרצועה, לזרוע הצבאית, להתחמשות ולהמשך חפירת המנהרות. למרות זאת, במערכת הביטחון אומרים כי בשלב זה חמאס אינו עומד להיכנע ללחצים המופעלים עליו בעניין זה.



"ישראל לא היתה יכולה להרשות לעצמה לקבל החלטה אחרת"



עוד העריכו הגורמים כי הרשות לא תשנה את עמדתה בנושא, שכן בחודש שעבר האלוף מרדכי כתב מסמך שמתריע מפני המצב שעזה עלולה להתדרדר אליו. המסמך הועבר לקהילה הבינלאומית, אבל על פי שעה אין סימנים לפיהם דבר עומד לקרות בנושא. מקור בטחוני אמר למעריב כי ישראל לא היתה יכולה להרשות לעצמה לקבל החלטה אחרת, משום שהדבר היה מתפרש כמהלך אסטרטגי של כניעה לחמאס, שעלול היה במקרה כזה לנצל אותו בעתיד ליצירת משברים נוספים, כל אימת שיתעורר משבר כזה או אחר ברצועה. 



כזכור, בחודש אפריל האחרון החליט אבו מאזן לצמצם ב-40% את העברת הכספים מהרשות, המממנים את אספקת החשמל מישראל מישראל לרצועה. אבו מאזן עשה זאת כחלק ממאמציו לפגוע בהנהגת החמאס, ויש גורמים הסבורים כי המהלך נועד להביא בסופו של דבר למלחמה בין ישראל לחמאס.



לפי אחת ההערכות, אם המצוקה ברצועת עזה תימשך, ואף תוחרף עקב ההחלטה החדשה, הרי הנהגת החמאס תיזום מהלך צבאי נגד ישראל כדרך לצאת מן המיצר והמבוי הסתום שאליו נקלעה. יודגש גם כי על רקע המשבר החריף בין ערב הסעודית ובנות בריתה לקטאר, הסיכויים שכעת יועברו כספים לרצועה, בדומה למקרי עבר, קטן ביותר. קטאר היא המממנת הגדולה ביותר של מיזמים כלכליים ברצועה.