חברת "רפאל" תחשוף טיל חדש ממשפחת "גיל" ותציג חליפת פתרונות חימוש משולבת למטוסי קרב במהלך תערוכת הסלון האווירי שתיפתח השבוע בפריז שבצרפת. מלבד אלו, יוצגו בכנס גם מערכות ההגנה "כיפת ברזל" ו"שרביט קסמים". משה אלעזר, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות יבשה וים בחברה, אמר כי "הטיל החדש נותן מענה לאתגרי שדה הקרב המודרני".



הטיל טקטי החדש, דור חמש, ממשפחת טילי "גיל" ("ספייק"), נקרא SPIKE LR II ("גיל 2"), וניתן לשגרו לטווח מוגדל של עד חמישה וחצי קילומטרים בשיגור קרקעי, ועד עשרה ק"מ בשיגור ממסוק קרב. משקלו 12.7 ק"ג בלבד, והוא מותאם לירי מכלל משגרי "הגיל" הקיימים כיום ביבשה, באוויר ובים. כמו כן, הטיל בעל יכולות בינה מלאכותית מתקדמות, יכולת חדירת מבנים ושריון מוגדלת, והתמודדות עם מיגון רHאקטיבי ואקטיבי על גבי רכב קרבי משוריין (רק"ם).



יירוט של כיפת ברזל במהלך מבצע "צוק איתן". המערכת תוצג בתערוכה. צילום: דור בוימוביץ', פלאש 90
יירוט של כיפת ברזל במהלך מבצע "צוק איתן". המערכת תוצג בתערוכה. צילום: דור בוימוביץ', פלאש 90



משה אלעזר, סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות יבשה וים ברפאל ציין, כי "פיתוחו של הטיל הוא פרי ניסיונה העשיר של רפאל בתחום הטילאות, על סוגיה השונים.,יכולות ההנדסה המתקדמות שלה ושיתוף הפעולה של החברה עם צה"ל ועם צבאות בחו"ל העושים שימוש במערכות אלה".



בנוסף ל"גיל 2", תציג רפאל בתערוכה את שאר משפחת טילי ה"גיל", טילים אלקטרו-אופטיים, רב- תכליתיים, לטווחים של עד 30 ק"מ, הניתנים לשיגור ממגוון פלטפורמות.



ניסוי בשרביט קסמים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון
ניסוי בשרביט קסמים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון



מלבד זאת, לראשונה תוצג חליפת פתרונות חימוש משולבת ומלאה למטוסי קרב, כאשר על גבי דגם מטוס מוקטן יוצגו טילי אוויר-אוויר מסוג "פיתון-5" ו"דרבי", מערכות אוויר-שטח מסוג "ספייס" ומטען ייעודי (מטע"ד) אלקטרו-אופטי לתקיפה ולניווט מסוג "לייטנינג-5". כמו כן, ייחשפו מערכת  "רקהלייט" לתצפית ולאיסוף מודיעין בזמן אמת, מערכת תקשורת רחבת סרט ומערכות לוחמה אלקטרונית מתקדמות.



בנוסף, החברה תציג גם את מערכות ההגנה "כיפת ברזל" המיועדת להגנה מפני טילים ורקטות קצרות טווח, ה"סטאנר" שהינו מיירט מערכת "שרביט קסמים" להגנה מפני טילים ורקטות לטווח הבינוני, ומערכת MICAD לשליטה ובקרה של מערכי הגנה אווירית.