הרשות הפלסטינית לא שלחה סיוע של תרופות וציוד רפואי לרצועת עזה למעלה משלושה חודשים. גורמים ברצועה מסרו היום (חמישי) לג'רוזלם פוסט כי בשל כך נגרם מחסור חמור במקום.



"הרשות הפלסטינית הפסיקה לשלוח תרופות וציוד רפואי", אמר הגורם שהוסיף כי "זה הוביל למחסור משמעותי". לדברי רופאים לזכויות אדם, בתי החולים בעזה סובלים ממחסור של כשליש מהתרופות החיוניות ולמעלה מ-270 פריטי ציוד רפואי הנדרשים לחדרי ניתוח. מקור נוסף שגם עליו נאסר לדבר על הנושא, אישר את דברי המקור הראשון והוסיף כי "הדבר מציב את החולים במצב מסוכן".



משרד הבריאות הפלסטיני הוא שנושא באחריות להעברת תרופות חיוניות לרצועת עזה. גורמים פרטיים אמונים גם על הזמנת ציוד ואספקה לרצועה. המקור השני אמר כי הוא מאמין שהרשות הפלסטינית הפסיקה את העברת הציוד כחלק ממאמץ של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן להפעיל לחץ על חמאס כדי שיוותר על שליטתו ברצועה. "זו טעות גדולה לנסות להשיג מטרה זו על ידי הפסקת משלוחי הציוד הרפואי", אמר המקור.



ניסיונות להפעלת לחץ מצד אבו מאזן. צילום: רויטרס
ניסיונות להפעלת לחץ מצד אבו מאזן. צילום: רויטרס



בכיר במשרד הבריאות הפלסטיני הכחיש את הטענות ומסר כי "לא חל כל שינוי בהעברת תרופות לעזה. לא הקפאנו את המשלוחים". למרות ההכחשות, אתר האינטרנט של משרד הבריאות לא פרסם שום דיווח על משלוחי ציוד רפואי לעזה מאז ה-27 בפברואר. גורם אחר במשרד הבריאות סירב להשיב לשאלה האם המשלוחים הופסקו ואמר כי ישנן תכניות להעביר חיסונים לרצועה.



"אם ישלמו - יקבלו חשמל"



מוקדם יותר היום שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למשבר החשמל בעזה והבהיר כי "אם הפלסטינים ישלמו - הם יקבלו חשמל". בראיון שהעניק לאתר "אלמונסק", אתר היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, הבהיר ליברמן כי "משבר החשמל זה משבר פלסטיני מלאכותי מי שצריך לשלם על החשמל זה הנהגת החמאס, זה הרשות הפלסטינית - אנחנו לא צד בעניין".



"אנחנו ספק חשמל ואנחנו בהחלט מוכנים לספק" אמר ליברמן והוסיף "מה שחשוב להדגיש הוא שחמאס גובה כל חודש 100 מיליון שקל מסים מתושבי רצועת עזה. כל הכסף הזה במקום ללכת למערכת חינוך, לשיפור מערכת בריאות ולשיפור תשתיות ומים, הכל הולך לתשתיות הטרור, למנהרות ולרקטות".



בפנייה לפלסטינים אמר ליברמן: "אתם חייבים לפנות להנהגת חמאס ולדרוש ממנה להפסיק עם הטרור, להפסיק עם ההשקעה במנהרות וברקטות. תדרשו מחמאס להשקיע את הכסף במערכת החינוך ומערכת הבריאות".



שר הביטחון התייחס לפירוז הרצועה והוסיף כי "החמאס מנסה להסיט את הזעם. הוא מנסה להיפטר מהכישלונות ומנסה לכוון את זה לכיוון ישראל - ההפך הוא הנכון. ישראל מוכנה לבנות אזורי תעשייה, ליצור מקומות עבודה, להיות שותפה לבניית מתקני התפלה ותחנות חשמל, אבל התנאי הבסיסי זה פירוז. יהיה פירוז - יהיה שיקום".



שר הביטחון מפנה אצבע מאשימה לחמאס. צילום: הדס פרוש , פלאש 90
שר הביטחון מפנה אצבע מאשימה לחמאס. צילום: הדס פרוש , פלאש 90