רוסיה מעלימה עין מהעברת נשק מתוצרתה לחיזבאללה, כך טען הערב (שלישי) הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט בנאומו בכנס הרצליה. "ארגון חיזבאללה נתפס בעיניי כאיום המרכזי על מדינת ישראל במעגל הראשון. הוא בנה כוח שמבוסס על עשרות אלפי רקטות ויכולות מתקדמות. הנשק המתקדם מגיע חלקו מאיראן וחלקו מצבא סוריה. חלקו הוא נשק מתקדם מתוצרת רוסית שמועבר מתחת לאפם של הרוסים", אמר איזנקוט. 



לדברי הרמטכ"ל, שליש מכוחו של חיזבאללה נמצא כיום בסוריה, שם הוא רוכש ניסיון קרבי שאין להתעלם ממנו. עם זאת ציין הרמטכ"ל כי ארגון הטרור איבד עד כה 1,800 לוחמים. ו-8000 נוספים נפצעו במהלך הקרבות. "למרות המציאות שתיארנו והרצון שלנו להרחיק את ארגון חיזבאללה מדרום לליטני, כמו שנדרש ב-1701, יש לנו אינטרס שהשקט יימשך עוד שנים", הוסיף איזנקוט.



האינטרס הוא להחזיר את איראן לתוך איראן



הרמטכ"ל התייחס גם לאיום האיראני על ישראל - ולדבריו - על המזרח התיכון כולו: "ההתמקדות בהבסת דאעש ובהזנחת הטיפול בהשפעה האיראנית במזרח התיכון מחטיאה את המטרה. יש פה אינטרס להחזיר את איראן לתוך איראן ולצמצם את ההשפעה האזורית שלה".



לדברי איזנקוט, החזון האיראני להשגת נשק גרעיני נותר במרכז השאיפות של משטר האייתוללות. "המאמץ העולמי הוא לא לתת לאיראן להפוך לקוריאה הצפונית הבאה. יש כאן מאמץ מתמשך לטובת הביטחון שלנו וביטחון העולם. זה יעד של מדינות האזור ויש פה שילוב אינטרסים בינינו למדינות סוניות מתונות וסין וארה"ב וגם רוסיה".



הרמטכ"ל הזכיר כי ביממה האחרונה הצהיר מפקד איראני שהמטרה של איראן היא שלטון אסלאמי עולמי. "מדובר באיש רב השפעה ובתפקיד מרכזי מאוד באיראן, שתופסת עצמה כמעצמה אזורית ואנו רואים את זה דרך חיזבאללה. אנו רואים את המאמץ האיראני בסוריה וברצועת עזה ומאמצי השפעה על ג'יהאד אסלאמי ועל חמאס. אנו רואים את זה גם בתימן יש כאן ניסיון לייצר סהר שיעי איראני".



איזנקוט הזכיר את הירי מאיראן לעבר כוחות דאעש בסוריה. "זאת פעם ראשונה שזה קורה ב-30 שנה", אמר והבהיר כי ההישג המבצעי של הירי קטן בהרבה - לא היו פגיעות מדויקות. התעשייה האווירית האיראנית לא משפיעה רק על היכולת האיראנית, אלא על כל האזור. הרצון הוא להגיע לטילים מדויקים ולכלי טיס לא מאוישים, כמו זה שהופל על ידי האמריקאים מוקדם יותר היום בסוריה". 



איזנקוט התייחס גם לדיווח בוול סטריט ג'ורנל, לפיו ישראל מסייעת למורדים בסוריה: "ישראל לא מעורבת במלחמה בסוריה לצד כזה או אחר. יש לנו אינטרס ברור למנוע העברה של נשק מתקדם לידי חיזבאללה וכפי שהתפרסם היו פעולות להעברת נשק מתקדם שנועד לפגוע באזרחי ישראל. כך היה בעבר וכך יהיה בעתיד. נעשה הכל למנוע העברת נשק לידי החיזבאללה שישמש אותם נגד ישראל".


עוד אמר הרמטכ"ל, כי "50 שנה אחרי מלחמת ששת הימים, המאזן האסטרטגי של ישראל השתפר מאוד". לישראל יש יכולת הגנה רב שכבתית והיא יכולת מאד ייחודית-יבשתית, ימית וגם בממד הקיברנטי, אמר. בהתייחס לאתגרים השונים שלישראל, הזכיר איזנקונט כי "טרור בהשראה" של יחידים כבר אינו ייחודי רק לירושלים וישראל "אלא מתרחש בערים מרכזיות בעולם כולו".