"אנו מעורבים בשיתוף פעולה עם ישראל ומחליפים עמה מידע מודיעיני", כך אמר היום (שני) מפקד נושאת המטוסים בוש העוגנת מול חיפה, וויל פנינגטון. הוא שוחח עם עיתונאים ישראלים שביקרו בספינה וסרב לפרט מעבר לכך, אך הדגיש כי ישראל וארה"ב הן בנות ברית החולקות אינטרסים משותפים. בוש, שעליה משרתים כ-5700 אנשי צוות וכ-70 מטוסי קרב, מסוקים ומטוסי בקרה, שליטה ומודיעין, הגיעה לחיפה לפני כמה ימים מפעילות מבצעית במזרח הים התיכון מול חופי סוריה. 

לדברי המפקד פנינגטון, הביקור הוא ביטוי ליחסים המיוחדים בין שתי המדינות. זהו הביקור הראשון של נושאת מטוסים אמריקאית בישראל מזה כ-17 שנים, אם כי בתקופה זו הגיעו לנמל חיפה ספינות מלחמה אמריקאיות רבות כחלק משיתוף הפעולה האסטרטגי והצבאי בין שתי המדינות. מפקד הכח האווירי בספינה, ג'יימס מקול, סיפר כי מהספינה המריאו המטוסים שלפני כמה שבועות הפילו מטוס סוחוי סורי. לדבריו, המטוס הסורי התקרב קרבה מסוכנת לכוחות הקרקע של הקואליציה ואף הטיל פצצות על הכוחות הסוריים הדמוקרטים, צבא המורדים שזוכה לתמיכת ארה"ב במלחמה נגד אסד. "מטוסינו הזהירו את הטייס הסורי ומשלא שעה לאזהרות הוא הופל". 

צילום: מרק ישראל סלם
צילום: מרק ישראל סלם
המטוסים הממריאים מנושאת המטוסים פועלים בתקופה האחרונה בסיוע לכוחות הקרקע של המורדים באזור רקה, בירת הח'ליפות של דאעש, וכן בדרום סוריה באזור הגבול עם ירדן, ולצבא עיראק בקרבות לכיבוש העיר מוסול מידי דאעש, הנמצא בשלבים האחרונים. לדברי מפקד הספינה, מטרת המשימות של בוש והכוחות האמריקאים באזור היא לא להילחם באסד ולא להיות מעורבים במלחמת האזרחים, אלא רק לפעול נגד כוחות המדינה האסלאמית. הכח האווירי על נושאת המטוסים מונה כ-100 טייסים ומהן 20 טייסות ונווטות, המשתתפות, כמו הגברים בכל משימות התקיפה. אחת הטייסות סיפרה למעריב כי רק לאחרונה היא השתתפה בתקיפות של מטרות דאעש בסוריה ובעיראק כטייסת של F18 (הורנט).

מסוק בנושאת המטוסים בוש. צילום: מרק ישראל סלם
מסוק בנושאת המטוסים בוש. צילום: מרק ישראל סלם

 
שכרו מעבורות נוספות מיוון 

אנשי הצוות יורדים מהספינה מאז עגינתה לביקורים ברחבי ישראל, ולצורך השטתם לחוף לא הספיקו המעבורות הקיימות בישראל, והצי האמריקאי שכר עוד כמה מעברות מיוון. בשעה 14:00 עלה על סיפון בוש ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, הם טסו במסוק של חיל האוויר הישראלי, והיו מלווים באנשי לשכתו, שר התחבורה ישראל כץ, ראש עייריית חיפה יונה יהב,  סגן הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד חיל הים אלי שרביט וקצינים נוספים. 
את פניו של רה"מ קיבלו בנוסף למפקדי הספינה גם מפקדת כוחות הצי של ארה"ב באירופה, אדמירל מישל הואוורד. הא סיפרה כי היא זוכרת שלפני 32 שנה החל שיתוף הפעולה הצבאי בין שתי המדינות, שבמהלכו היא פיקדה על ספינות מלחמה שהשתתפה בתרגילים משותפים עם ישראל. "אנו מחויבים לביטחון ישראל ונמשיך בכך", אמרה. 

בנימין ושרה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
בנימין ושרה נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, שהערב יארח בביתו את קבלת הפנים המסורתית של יום העצמאות האמריקאי, ה-4 ביולי, אמר בדברי ברכתו כי זהו רה"מ הראשון מאיזושהי מדינה בעולם המבקר על סיפונה של נושאת המטוסים בוש. "העוצמה של הספינה מלמדת אותנו על יכולתה של ארה"ב להוביל תחת הנהגתו של הנשיא דונלד טראפ את העולם החופשי, והדבר גם מצביע על הקשרים שאינם ניתנים לשבירה בין ישראל וארה"ב".

נושאת המטוסים מול חיפה. צילום: מרק ישראל סלם
נושאת המטוסים מול חיפה. צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו אמר בנאום קצר שנשא על הסיפון: "זהו ביקורי השני על נושאת מטסים אמריקאית. סיירתי לפני 17 שנה על הספינה הקודמת שהגיעה לישראל ומאז הברית שלנו רק התחזקה והפכה אינטימית יותר". נתניהו ציין: "נושאת המטוסים היא סמל לרעיון החופש האמריקאי והמאבק בדאעש. זהו עימות בין הטוב לרע וגם אנו נמצאים בחזית של הלחימה ברשע. אנו מייצגים את אנשי השלום של כל העמים שצריכים להילחם בכוחות אלו".