לרגל סיום תפקידו כסגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן התראיין הערב (ראשון) לאלון בן דוד בחדשות ערוץ 10 והתייחס להתבטאות מעוררת המחלוקת אותה נשא ביום השואה של שנה שעברה, אז טען כי הוא "מזהה תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב2016".



בראיון טען גולן כי הוא מאמין שהדברים שאמר הם חשובים, אך הבהיר כי לראות עיניו חלק מאלה שהתייחסו אליו פירשו את דבריו באופן שגוי. "אני חשבתי שאני מדבר על דברים שחשובים להיאמר, האמנתי בהם, אני מאמין בהם", אמר האלוף גולן, והוסיף: "כנראה שזה נופל על מרחב מאוד-מאוד רגיש בחברה הישראלית, והתוצאות ידועות".



"ירו עליי דברים קשים יותר בשירות הצבאי שלי"



כשנשאל גולן האם הוא נבהל מהביקורת, ענה האלוף, שברוב שירותו שירת בתפקידים קרביים: "ירו עליי דברים קשים יותר במהלך שירותי הצבאי. אני לא אמרתי שזה פרצופנו ולא השוויתי", הבהיר גולן. "אני חשבתי שנכון לגלות בנושאים האלה רגישות יתרה, וזה לא מתוך פסימיות, אני איש אופטימי. לא מתוך ראיית שחורות אמרתי את הדברים, אלא מתוך איתור מספר אירועים שבעיניי הם אירועים מטרידים, אירועים מדאיגים שכדאי להסתכל עליהם בצורה מפוקחת".



"אני בעיקר מוטרד מתופעות שהן אלימות והן נעשות באופן פראי", המשיך גולן. "אין בעיני דבר יותר הרסני לחברה מאלימות פראית. אנחנו צריכים לראות שהתופעות האלה, מטפלים בהן, גם כשהן תופעות מעטות, נדירות, חריגות יוצאות דופן, הן עדיין מחייבות טיפול". גולן הבהיר בסוף הראיון כי הוא לא מתחרט על דבריו, גם אם הם ייפגעו בהמשך הקריירה הצבאית של מי שעד אותו אירוע היה מסומן כמועמד מוביל לתפקיד הרמטכ"ל.



היה מועמד מוביל לרמטכ"לות. גולן יחד עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
היה מועמד מוביל לרמטכ"לות. גולן יחד עם שר הביטחון לשעבר משה יעלון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון



נאום שהרעיש מדינה שלמה





כזכור, במהלך טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שנערך במכון משואה בשנת 2016, נשא גולן נאום בו הוא ביקר באופן חריף את החברה הישראלית. "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב-2016. אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. מלעורר חרדות ומלהלך אימים. מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות. ניצנים של אלימות. של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי".



"לפני מספר שבועות עלה לדיון הציבורי עניין טוהר הנשק", הוסיף סגן הרמטכ"ל כשהוא מתייחס לפרשת החייל היורה בחברון, אלאור אזריה. "חריגות בשימוש בנשק קרו בצה"ל מאז הקמתו. גאוותו של צהל נסובה סביב יכולתנו לתחקר וליטול אחריות מלאה על הטוב אך גם על הרע והפסול. לא הצטדקנו, לא כיסינו ולא טייחנו".



הוא סיים את דבריו ואמר :"דרכנו הייתה ותהיה דרך האמת והנשיאה באחריות. גם אם האמת קשה והאחריות כבדה. אנחנו דורשים מחיילינו בדיוק מה שאנחנו דורשים מעצמנו".