מפקד חיל הים לשעבר' אליעזר (צ'ייני) מרום שוחרר אתמול בלילה למעצר בית למשך שלושה ימים, זאת לאחר שעוכב הבוקר לחקירה באזהרה במסגרת בדיקת מעורבותו בעסקת הצוללות. חקירת כלי השיט (פרשה 3000) מסתעפת, וכעת משקיעים החוקרים מאמצים בניסיון לגייס עד מדינה. שישה חשודים נחקרו שלשום במסגרת הפרשה, הנחקרת על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, ושבמרכזה עומד החשד לכאורה לעסקת רכישת צוללות וספינות מתאגיד טיסנקרופ בגרמניה ללא מכרז ותוך מתן שוחד.



אתמול בבוקר פשטו החוקרים על ביתו של מפקד חיל הים לשעבר אלוף במיל' אליעזר (צ'ייני) מרום, כיום יו"ר רשות שדות התעופה. לאחר שנאספו מביתו מסמכים שונים הוא נלקח לחקירה במשרדי היחידה בלוד כחשוד במעורבות בפרשה. זמן קצר לאחר מכן הגיע להמשך חקירה גם עורך הדין המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוחרר שלשום אחרי 12 שעות של חקירה למעצר בית.



שלשום האריך בית משפט השלום בראשון לציון את מעצרם של מיכאל (מיקי) גנור, איש העסקים המתווך מטעם תאגיד טיסנקרופ בישראל, אבריאל בר יוסף, סגן ראש המל"ל לשעבר ומי שמועמדותו לתפקיד יועצו הביטחוני של ראש הממשלה נפסלה ועו"ד רונן שמר. כמו כן, נשלח למעצר בית עורך דין המקורב לראש הממשלה וששמו נקשר לפרשה כמי שייצג את גנור והיה אמור לגרוף לכיסו מאות אלפי שקלים בגין שכר טרחה. במשטרה בודקים חשד לניגוד עניינים חמור, שלפיו ראש הממשלה ידע על פעילותו זו של מקורבו ובמקביל המשיך לקדם את העסקה.



בתום חקירה סמויה שנערכה חודשים ארוכים, לרבות חיקורי דין בגרמניה ובקפריסין, הצליחו החוקרים לחשוף חלק עיקרי ממסלול הכספים שעברו מהתאגיד הגרמני דרך חשבון בנק מקפריסין ושחלקו הועבר כשכר טרחה עבור רכישת הציוד הביטחוני כביכול. מסלולם של חלק אחר מהכספים טרם אותר ובמשטרה מעריכים כי מדובר בכספי שוחד. בחקירה המנוהלת בשיתוף עם רשות המסים הצליחו החוקרים לאתר חשבונות בנק ברחבי העולם והמעצרים בוצעו כדי לאתר את ייעודם של הכספים בסכומי עתק שהועברו דרך אותם חשבונות לכאורה.



במשטרה חושדים כי צ'ייני היה זה שדאג לפתוח את חשבון הבנק בקפריסין, ששימש כצינור להעברת הכספים מהתאגיד טיסנקרופ אל חשבונות בנק של גורמים אחרים שטרם נחקרו בפרשה, אל עורך הדין המקורב אל ראש הממשלה וכן אל איש העסקים שטיפל בעסקה.



עוד סבורים החוקרים כי צ'ייני פעל להדיח את נציג המספנות בישראל, משה ברקת, ודאג למנות תחתיו את גנור. במשטרה יבדקו את מידת מעורבותו של צ'ייני בקידום העסקאות בתקופה שבה פיקד על חיל הים. צ'ייני נחקר למעלה מ־12 שעות, ואמש נטו החוקרים לשחררו בתנאים מגבילים. במשטרה עיכבו אתמול לחקירה גם את בת זוגו של אחד המעורבים וכן את מזכירתו של אחד מהם. החוקרים מנסים להפעיל לחץ על המעורבים בניסיון לגייס עד מדינה.