מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, הגיע הבוקר, (שישי), לזירת הפיגוע בהר הבית וקיבל סקירה מידי מפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יורם הלוי באשר לפרטי הפיגוע והפעולות שנוקטת המשטרה מאז האירוע החמור. "מדובר באירוע חריג וקיצוני. ירי על הר הבית הוא אירוע חמור, רגיש ובעל משמעיות ברמה המדינית והבינלאומית ויטופל בהתאם", אמר אלשיך בתום הערכת מצב שנערכה במקום.





השר לביטחון פנים, גלעד ארדן הגיע גם הוא לזירת הפיגוע בהר הבית ואמר: "יהודים וערבים בתוך מדינת ישראל, מנהיגי הציבור הערבי והרשות הפלסטינית - אנחנו קוראים לכולם להרגיע ולדאוג במתינות, הכל מתוך דאגה לציבור ולביטחונו".



ארדן הוסיף ודיבר על ההסתה מצד הרשות הפלסטינית שמובילה לטרור. "חודשים אנחנו אומרים שיש הסתה ברשתות החברתיות, גם באופן רשמי ע"י אבו מאזן שאמר שרגליים יהודיות מטמאות את הר הבית. כל ההחלטות מתקבלות מתוך דאגה לשלום הציבור ורצון לאפשר ביקור פתוח וחופש פולחן לכל הדתות במקום הקדוש הזה", אמר. 



"בממשלת ישראל ובמשטרת ישראל לא צריכות להיות שום השלכות. אנחנו בתיאום עם ממשלת ירדן וכוחות הווקף. אנחנו עושים כל מה שניתן בשביל להסביר את הסיטואציה לממשלות אחרים ולגורמים זרים".



השר קרא להרגעת הרוחות: "אנו קוראים למנהיגים הערבים בעולם להרגיע ולהתייחס לעובדות ולא לגורמי הסתה. אני מצפה מהמשטרה להיות קשובים לקריאות תמיכה בפיגוע הזה ולטפל בכל המסיתים והמגבים. אסור לאפשר תמיכה באירוע הזה ובאלו שביצעו אותו. אני בטוח שהמשטרה תעשה כל שביכולתה כדי להגיע לכל מי שיקרא קריאות תמיכה או הסתה נוספות, או יפיץ שקרים ביחס על מה שאירע כאן".



באופן חריג, גם יו"ר הרשות אבו מאזן גינה את הפיגוע שאירע בהר הבית ובשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר אבו מאזן כי הוא מגנה כל מקרה של אלימות, קרא לשמירה על המקומות הקדושים והדגיש את חשיבות השמירה על הסטטוס קוו. בתגובה לכך ענה נתניהו כי ישראל תפעל בכל האמצעים הדרושים כדי להבטיח את ביטחון ההר, אך הוסיף כי הסטטוס קוו במקום יישמר.





במקביל לכך, מחוז ירושלים של המשטרה סגר את הר הבית לכניסת מתפללים עד לסיום חקירת האירוע וזירת הפיגוע והשלמת חיפושים נרחבים בכל רחבי ההר.



כזכור, בשעות הבוקר פתחו שלושה מחבלים, שהיו חמושים ברובי קארל גוסטב, באקדח ובסכין, באש לעבר שוטרים שהיו בסביבת הר הבית וברחו לעבר המתחם. במהלך הקרב בין המחבלים לשוטרים, שני שוטרים נפצעו באורח אנוש ופונו לבית החולים הדסה הר הצופים, שוטר נוסף נפצע באורח קל ובנוסף להם, חובש של מד"א נפצע גם הוא באורח קל. המחבלים חוסלו.


 


כלי הנשק ששימשו את המחבלים באירוע. צילום: דוברות המשטרה
כלי הנשק ששימשו את המחבלים באירוע. צילום: דוברות המשטרה



מוקדם יותר היום אמר ארדן כי "הפיגוע היום הוא אירוע קשה וחמור, שנחצו בו קווים אדומים. הפיגוע נמצא עדיין בחקירה, ויחייב אותנו לבחון את כל סידורי האבטחה בהר ובסביבתו. אני קורא לכל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולשמירה על השקט בירושלים".  אל דבריו הצטרפו שרים וחברי כנסת רבים מכל צדי הקשת הפוליטית. השר לענייני ירושלים, האשים את הפלסטינית בהתנהלות צינית באזור הקדוש ואמר כי  "השימוש הציני בהר הבית, כמעין שטח של חסינות להסתה וטרור יצטרך להיפסק. אנחנו לא ששים לפעול בהר הבית, אבל כשצריך נפעל".



יושב ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג אמר כי מדובר ב"פיגוע חמור וכואב מאד במקום הרגיש ביותר. מחזק את ידי הלוחמים וכוחות הבטחון, מתפלל להחלמת הפצועים. נתגבר בלי התלהמות, בקור רוח ואחריות."שרת התקשורת מירי רגב קראה, בתגובה לפיגוע, לפתוח את הר הבית לתפילה ליהודים ואמרה כי "הפיגוע הרצחני שיצא היום ממתחם הר הבית, מחייב בחינה מן היסוד של הסטטוס בהר. הגיע הזמן שהר הבית יהיה מקום פתוח וחופשי לכולם, ללא הגבלת שעות או אזורים, כמו בכל מקום אחר בירושלים. הווקף צריך לנהל אך ורק את המסגד ולא את ההר כולו שהינו בריבונות ובאחריות ממשלת ישראל. רק כך יחזור השקט והביטחון להר ולעיר העתיקה. נתפלל כולנו לשלומם של הפצועים ומאחלת להם החלמה מהירה".



השר לשעבר אבי גבאי, שנבחר השבוע לעמוד בראשות מפלגת העבודה אמר כי "שוב אנו עדים לפיגוע טרור נאלח שבוצע בידי מרצחים נתעבים. אני סומך על כוחות הביטחון של ישראל שינקטו ביד קשה נגד שולחיהם של המרצחים ומשתפי הפעולה שסייעו להם. ואני שולח איחולי החלמה לפצועים".



יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הגיב לפיגוע בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי: "הפיגוע במקום של תפילה בבוקר שישי מזעזע. אני יודע שכוחות הביטחון יעשו הכל כדי למצוא את השולחים. הלב שלנו עם הפצועים והמשפחות".



גלעד ארדן בזירת הפיגוע. צילום: דוברות המשטרה
גלעד ארדן בזירת הפיגוע. צילום: דוברות המשטרה