החששות והדריכות בירושלים עם תפילות יום השישי בהר הבית התממשו רק באופן חלקי - עם עימותים מוגבלים בעיר וברחבי איו"ש, במהלכם נורו למוות שלושה צעירים פלסטינים. אלפי מוסלמים הגיעו היום (שישי) אל חומות העיר העתיקה כדי למחות נגד הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית וסירבו להיכנס למסגדים על ההר כל עוד הגלאים מוצבים במקום. למרות קריאת המופתי של ירושלים שלא להיכנס להר, המשטרה מוסרת כי עשרות מתפללים כן נכנסו למתחם והתפללו בו.  בעיר פרצו כמה עימותים באזורים שונים, שבמהלכן שלושה צעירים פלסטיניים נורו למוות. כעשרה פלסטינים נעצרו בעיר. אלפי פלסטינים יצאו למחות ביהודה ושומרון, כשמוקדי החיכוך המרכזיים הינם אזור מחסום קלנדיה וחברון. צה"ל וכוחות מג"ב עצרו 17 אנשים.


התפרעויות בהר הבית

התפרעויות בהר הבית

בירושלים נרשמו מספר מוקדים לעימותים. לפי המשטרה,ברחוב צאלח א-דין נוצרה התלהמות בעקבות הגעתם של אישי ציבור אשר שלהבו את המתגודדים במקום, ניסו לפרוץ את המחסום המשטרתי ויידו אבנים לעבר הכוחות. הכוח השיב את הסדר על כנו תוך פיזור פורעי החוק. עימותים נרשמו גם בשער האריות, כשאלפי מוסלמים מתגודדים מחוץ לעיר העתיקה, קוראים אללה אכבר ומסרבים להיכנס לתפילה דרך גלאי המתכות. בשעת התפילה שרר שקט אולם כוחות הביטחון חוששים ממה שיקרה אחריה. 



מוקדם יותר עצרה המשטרה מספר בכירים פלסטינים, בהם ראש התנזים בירושלים, וזאת בגין אמירות שיש בהן משום הסתה. העצורים נמצאים כעת בחקירה ויבחנו הצעדים שינקטו נגדם. בראס אל עמוד פוזרו מפירי סדר שיידו אבנים לעבר הכוחות. הפיזור בוצע תוך שימוש באמצעים. כלל צירי התנועה שנסגרו בהם סולטאן סולימאן ואגן העיר העתיקה נפתחו והתנועה זורמת כבשגרה.



בסוכנות ידיעות הפלסטינית "מען" דווח כי באירועים במזרח ירושלים אירוע תקריות אלימות שגרמה לפצועים בדרגות חומרה שונות. בין הפצועים אדם שנפגע בעינו ופונה לבית החולים הצרפתי בעיר. אדם נוסף נפגע מגז מדמיע ופונה לבית החולים הדסה. בנוסף דווח על חמישה נפגעים ממכות מידי שוטרים שהשתמשו באלות. 

מתפללים מוסלמים ליד שער האריות. צילום: מעיין הרוני
מתפללים מוסלמים ליד שער האריות. צילום: מעיין הרוני


מורדם יותר, לאחר הערכת מצב של המשטרה, בנוכחות מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, התקבלה החלטה להקל במידה מסוימת את תנאי הכניסה להר הבית: לקצינים בשטח יהיה שיקול דעת להחליט האם נשים שלא מעוררות חשד יוכלו להיכנס בלי לעברו בגלאי המתכות, אבל יעברו בידוק. "החובה שלנו כמשטרה במדינת ישראל, היא להעניק שירותי משטרה לכלל אזרחי המדינה באשר הם", אמר אלשיך. "משטרת ישראל לא תאפשר כל הפרה של החוק או של הסדר הציבורי בכל מתווה שהוא ותפעל בנחישות כנגד כל גורם אשר ינצל את קדושת המקום ויבקש לבצע פיגועי טרור ולפגוע בחייהם של חפים מפשע".
 
"אני קורא גם להנהגה הערבית לגלות אחריות, למגר אלימות מכל סוג ולמנוע הסתה שתוביל להסלמה שאף אזרח אינו חפץ בה", הוסיף המפכ"ל. "התרשמתי שהכוחות ערוכים לכל תרחיש, לשמירה על הסדר הציבורי, והביטחון השוטף. המשטרה תחתור להחזיר מהר ככל שניתן מרקם חיים תקין לכלל תושבי העיר ומבקשים מאזרחי העיר לשתף פעולה כדי להגיע למימוש מטרה זו".

חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה, שהגיע עם חברי הרשימה המשותפת כדי לתמוך במפגינים, הסביר למה בחר להצטרף למחאה: "הגעתי להשתתף במחאה נגד הצבת המגנומטרים והדרישה להסירם. מקווה שיסירו את הכיבוש. המגנומטרים פוליטיים וגם גורמי הביטחון מודים בזה. זה גורם לבעיות נוספות ונתניהו עושה את זה כי זה הפרויקט שלו. כי הוא קיצוני ורוצה להסית את הזרקור מהפרשות שלו".

חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בירושלים
חברי הכנסת של הרשימה המשותפת בירושלים

הלילה, בתום ישיבה שנמשכה מעל לארבע שעות, החליט הקבינט המדיני-ביטחוני להשאיר את המגנומטרים, שהוצבו סביב הר הבית לאחר הפיגוע שאירע במקום שבוע שעבר, על כנם. על פי ההחלטה, "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו בהר הבית ולשמירה על ביטחון המתפללים והמבקרים. הקבינט הסמיך את המשטרה לקבל כל החלטה על מנת להבטיח את הגישה החופשית למקומות הקדושים תוך שמירה על הביטחון והסדר הציבורי", כך בהודעת משרד ראש הממשלה.



בכך שהחליט הקבינט להשאיר את המגנומטרים סביב ההר, הוא אימץ את המלצת המשטרה, שטענה כי אמצעים אלו חיוניים לשמירה על ביטחון המתחם הקדוש ומניעת פיגועים כמו זה שנערך בשבוע שעבר, ודחה את המלצתו ההפוכה של השב"כ, שהזהיר כי השארת המגנומטרים בתפילות יום השישי עלולות להבעיר את השטח ולהביא לפרץ אלימות קשה בירושלים, ואף ביהודה ושומרון ומול הציבור הערבי-ישראלי. במקביל להצבת המגנומטרים, מונעת המשטרה הגעה של אוטובוסים ובהם מאות מתפללים מוסלמים לירושלים.



"הקבינט החליט, המשטרה אחראית ליישום"


חבר הקבינט, השר ישראל כ"ץ, הבהיר בעמוד הפייסבוק שלו כי "הקבינט הביטחוני-מדיני החליט להמשיך ולהפעיל את כל האמצעים עליהם הוחלט בעקבות הפיגוע השפל, כולל השימוש בגלאי מתכות. משטרת ישראל אחראית ליישום מדיניות זו".



שוטר מתעמת עם מוסלמי ליד הר הבית, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
שוטר מתעמת עם מוסלמי ליד הר הבית, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



במסגרת היערכות המשטרה, ובעקבות הנחיות הדרג המדיני, החליטו במשטרה כי רק גברים בני 50 ומעלה יוכלו להיכנס לעיר העתיקה ולהר הבית. הכניסה לנשים תותר בכל גיל. בצד הבידוק הביטחוני, הדגיש מפקד מחוז ירושלים בפני כלל הכוחות הפועלים בגזרת המחוז את החובה לשמור על כבודם של המתפללים.