הרמטכ"ל גבי איזנקוט הנחה הערב (שבת) את צה"ל ומערכת הביטחון למנוע התדרדרות והסלמה במצב הביטחוני השורר מאז הצבת המגנומטרים בכניסה למתחם הר הבית. בין המאמצים בהם נוקטים במערכת הביטחון ישנן פעולות מודיעיניות ומבצעיות, וזאת בנוסך לניסיונות הידברות עם מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, ניסיונות שנקלעו לקשיים בשל הודעת יושב ראש הרשות אבו מאזן על הפסקת הקשרים עם ישראל, בהם גם התיאום הביטחוני.



בין התרחישים שמדאיגים את מערכת הביטחון נערכים בצה"ל לפיגועים כמו הפיגוע שאירע אמש ביישוב חלמיש, בו נרצחו אב ושני ילדים בביתם בדקירות סכין, ירי מעזה או אירועי תג מחיר.



פעם ראשונה מאז שנת 69' שלא נערכה תפילה. כיפת הסלע, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
פעם ראשונה מאז שנת 69' שלא נערכה תפילה. כיפת הסלע, צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



600 אלף פוסטים שקוראים לפגוע בישראל



מטרת מאמצי ההרגעה, על פי דובר צה"ל רונן מנליס, היא לנטרל את היסוד הדתי של האירועים האחרונים ולמנוע הסלמה על רקע דתי. העובדה שלא התקיימה תפילת שישי במסגד אל אקצא בסוף השבוע האחרון הייתה הפעם הראשונה שלא התקיימה תפילה שכזו מאז שנת 69', אז נסגר המסגד בשל ניסיון של תייר בעל "סינדרום ירושלים" להציתו, נתפסת בעולם המוסלמי כ"אירוע שלא ניתן לעבור עליו לסדר היום". מנליס ציין כי ביממה האחרונה עלו ברשתות החברתיות כ-600 אלף פוסטים מרחבי העולם הערבי שקראו "להגן על קודשי האסלאם" ולפעול באלימות נגד ישראל.



קריאה מדאיגה במיוחד היא של השייח' יוסוף אל קרדאווי, אחד מפוסקי ההלכה החשובים בעוולם הערבי שכתב: "זה מאבק כלל ערבי ולא פלסטיני". במקביל לתגבור הצבאי עושה צה"ל ומערכת הביטחון מאמצים לאפשר גם מחר לפלסטינים שגרת חיים, להגיע לעבודה בישראל, וזאת כחלק מהמדיניות הקיימת המנסה להפריד בין טרור לאוכלוסיה האזרחית.