שליחו המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, צפוי להגיע היום (שני) לישראל וזאת במטרה לנסות ולפתור את משבר המגנומטרים. יחד עם גרינבלט יפעלו גם שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, ג'ארד קושנר ובכירים נוספים מהמועצה לביטחון לאומי באמריקה. עד כה נמנע הבית הלבן להתערב במצב המתדרדר באזור מעבר להודעות גינוי על הפיגועים שאירעו בירושלים לפני עשרה ימים והפיגוע בחלמיש שאירע ביום שישי האחרון.



במקביל לכך, ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתאסף כדי לדון בהתדרדרות המצב ובדרכים לפתרונו, הסתיימה ללא תוצאות והקבינט אמור להתכנס בשנית היום.



הגעתו של גרינבלט לאזור באה עם המשך הפרות הסדר והאלימות באזור, כאשר גם אתמול התפרעו פלסטינים ברחובות העיר העתיקה והשכונות הערביות בבירה כשהם משליכים אבנים ובקבוקים כלפי השוטרים. למרות גודלן המצומצם יחסית של ההפגנות שהתקיימו אמש, החשש הוא מהפגנות המוניות לאחר התפילה ביום שישי, כמו אלה שאירעו ביום שישי האחרון, בהן השתתפו אלפי מפגינים וכתוצאה מפעולות פיזור ההפגנות נהרגו שלושה צעירים פלסטינים.



חשש נוסף שעלה במערכת הביטחון הוא התרחבות האירועים למדינות שכנות, ותקיפת יעדים ישראלים ברחבי העולם, כפי שאירע בסוף השבוע בטורקיה, שם יידו עשרות מפגינים אבנים לעבר בית הכנסת באיסטנבול.



למתיחות תורמת החלטתו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, על הקפאת היחסים עם ישראל. מחמוד עבאס טען היום כי ההחלטה כוללת גם את התיאום הביטחוני מול ישראל, ואמר: "הודענו על עמדה חד משמעית, בעיקר בעניין התיאום הביטחוני. ההחלטה הזו לא קלה בכלל, אך על הישראלים לדעת שהם בסופו של דבר מי שיפסידו, כי אנחנו עושים הרבה להגנה על הביטחון שלהם ושלנו", אמר אבו מאזן. "אנחנו משוכנעים שיש להילחם בטרור בכל מקום, אך יש להסיר את המגנומטרים".