לווין התצפית המתקדם OPTSAT3000, המיועד לשימוש משרד הביטחון האיטלקי והלווין לניטור חקלאי וחקר הסביבה "ונוס" שנבנה עבור סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הצרפתית CNES, שפותחו ונבנו בתעשייה האווירית, ישוגרו לחלל יחדיו בשני באוגוסט 2017 (04:58 זמן ישראל) על גבי המשגר האירופאי Vega של חברת Arianespace, מאתר השיגור קורו שבגינאה הצרפתית, כך פרסמה היום (שלישי) התעשייה האווירית.



OPTSAT3000 הינו לוויין תצפית במשקל 368 קילוגרם (ק"ג) בעל רזולוציה גבוהה ביותר, והנו חלק מסדרה רחבה של לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים המיוצרים בתעשייה האווירית ופעילים בחלל בהצלחה מרובה. ל- OPTSAT3000 כושר תמרון גבוה וגמישות תפעולית רבה, בין היתר הודות למשקלו הנמוך באופן משמעותי ביחס ללוויינים דומים בעולם, אשר הושג תוך שימוש בטכנולוגית מזעור חדשנית ומתקדמת שפיתחה התעשייה האווירית.



כמו כן, ללוויין רזולוציה גבוהה המאפשרת אבחנה בפרטים קטנים על הקרקע, ומציבה אותו בחזית העולמית של לווייני התצפית. הוא נרכש על ידי ממשלת איטליה ב-2012 כחלק מעסקת רכש הדדית בין המדינות, כאשר חברת Telespazio האיטלקית משמשת כקבלן הראשי של הפרויקט. 




הליך שילוב הלוויינים על המשגר. צילום: אריאנספייס
הליך שילוב הלוויינים על המשגר. צילום: אריאנספייס



"ונוס", הלווין הישראלי הראשון למטרות ניטור חקלאי וחקר הסביבה, הינו פרויקט דגל משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הצרפתית CNES. הלוויין יעקוב אחר 110 אתרים שונים מהחלל למטרות מחקרי סביבה, תוך ניטור מצב קרקע, צמחייה, ייעור, חקלאות, איכות מקווי מים ועוד.



לוויין זה מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם גם כאלה שאינם נראים לעין. ללוויין אף משימה טכנולוגית במסגרתה תבחן בחלל מערכת הנעה חשמלית שפותחה על ידי רפא"ל, שתאפשר ללוויין לטוס במסלול מדויק בגובה נמוך הלווין נבנה בשנים האחרונות במפעל חלל בתעשייה האווירית, בשיתוף אלביט, שפיתחה את הטלסקופ ורפאל שפיתחה את מערכת ההנעה. הלוויין ישקול 265 ק"ג בעת השיגור וייכנס למסלול מסונכרן שמש בגובה של 720 ק"מ. 



הכנת הלוויינים ע"י עובדי התעשייה האווירית. צילום: אריאנספייס
הכנת הלוויינים ע"י עובדי התעשייה האווירית. צילום: אריאנספייס



יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, אמר בעקבות ההודעה כי "הלוויינים שישוגרו בימים הקרובים הם פאר הטכנולוגיה הישראלית, ומביאים לידי ביטוי את פעילותה הבינלאומית של ישראל בתחום החלל, ואת שיתוף הפעולה היוצא מן הכלל עם איטליה וצרפת. תכנית לוויינות התצפית הסדורה של מדינת ישראל מאפשרת פיתוח וייצור לצרכים מקומיים ולייצוא, ומתקיימת בזכות מדיניות ממשלתית ברורה בתחום".



"ערב השיגור, אני קורא לממשלת ישראל לקבל גם את ההחלטות נדרשות לגבי עתיד לוויינות התקשורת בישראל. מאז אובדן עמוס 6 לפני כעשרה חודשים, לא התקבלה כל החלטה לגבי עתיד התחום, מה שיוביל בסופו של דבר לאובדן הידע והיכולות הטכנולוגיות שנצברו. אנו מתקרבים אל נקודת האל-חזור שתוביל לחיסול יכולותיה של ישראל בתחום לוויינות התקשורת בעל כורחנו".