שנה וארבעה חודשים לאחר שירה למוות במחבל מנוטרל בתל רומיידה בחברון ושמונה חודשים לאחר שהורשע בהריגה - יכריע היום בצהריים בית הדין הצבאי לערעורים בערר שהגיש אלאור אזריה על הרשעתו. בית הדין, בראשות אלוף דורון פיילס, גם יכריע בסוגיית הערעור שהגישה התביעה על עונש המאסר של שנה וחצי שנגזר על אזריה, שגם הורד לדרגת טוראי.



בצה"ל נערכים לקראת הכרעת הדין בהפיכת המתחם של בית הדין בבסיס הקריה בתל אביב ל"סטרילי", כפי שהיה בדיונים הקודמים. הפעם התבקשו צוותי התקשורת להגיע כארבע שעות לפני הקראת הכרעת הדין. גם פעילי ימין נערכים לקראת הכרעת הדין. הם ארגנו מחר החל משעה 12:00 ברחוב קפלן, מול בסיס הקריה, עצרת תמיכה, שתכלול תפילה ודרשה של רב בסימן "ימי בין המיצרים". לעצרת גם הוזמנו בין חבריו למחזור הגיוס של אזריה שהשתחררו לאחרונה, ויערך טקס סמלי של הענקת צל"ש לחייל היורה על מסירותו ותפקודו בקרב.


אלאור אזריה ואביו צ'ארלי באחד הדיונים בבית הדין הצבאי בקריה. צילום: אבשלום ששוני


פרשת אזריה עוררה עימותים פוליטיים קשים וטלטלה את המדינה, כאשר צלם פלסטיני תיעד עבור ארגון בצלם את הירי של אזריה במחבל המנוטרל, 11 דקות לאחר הפיגוע, שבמהלכו גם נפצע חייל צה"ל. הסרטון שהופץ ברשתות עורר סערה ושר הביטחון דאז, משה בוגי יעלון, תקף בחריפות את הירי. גם צה"ל הסתייג אז מהירי.

שעות ספורות לאחר הפצת הסרטון נעצר אזריה על ידי חיילי המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) ובתחילה אף יוחס לו חשד לרצח. אזריה, שמפקדיו בחטיבת כפיר הגדירו אותו כחייל מצטיין, טען כי ביצע את הירי מאחר שחשש שהמחבל, שלבש מעיל ביום חם, נשא מטען חבלה על גופו. פעילים וח"כים מהימין הביעו מנגד תמיכה באזריה וטענו שהוא עשה עליו וראש הממשלה בנימין נתניהו אף התקשר לאחר כמה ימים לאביו, צ'רלי, ועודד את רוחו.

אלאור אזריה בהכרעת הדין. צילום: אבשלום ששוני


לאחר דיונים משפטיים טעונים ומרתוניים שהתקיימו בבית הדין הצבאי האזורי ביפו, בראשות השופטת מאיה הלר, הורשע אזריה לפני כשמונה חודשים פה אחד בהריגה. עם זאת, בגזר הדין שניתן כחודש וחצי לאחר מכן, התחשב בית הדין בנסיבות של האירוע וגזר עליו, כאמור, שנה וחצי מאסר בפועל.

אזריה ערער לבית הדין הצבאי לערעורים על הרשעתו באמצעות בא כוחו החדש, עו"ד יורם שפטל. הדיונים בערעור התקיימו בפני הרכב של חמישה שופטים ובמהלכו הם דחקו בצדדים לפתוח בהליך גישור. שפטל נפגש עם בכירים בפרקליטות הצבאית והתובע במשפט, עו"ד נדב ויסמן, אבל ניסיון הגישור לא צלח וכעת הצדדים ממתינים בדריכות להכרעת בית הדין לערעורים.

עורך הדין יורם שפטל. צילום: אבשלום ששוני


אזריה, שבינתיים סיים את שירותו הסדיר בצה"ל ובשל כך המעצר הפתוח שלו בבסיס נחשונים הסתיים, הועבר לפני עשרה ימים למעצר בית מלא בבית משפחתו ברמלה. בלילה שלפני שחרורו ערכו לו חבריו בבסיס מסיבת פרידה ובשעת בוקר מוקדמת קידמו את פניו בביתו ברמלה שלטי ברכה ובלונים. לקראת ההכרעה בערעור אמר עו"ד שפטל: "אם בית הדין יכריע על פי העובדות והדין הרלוונטי - יהיה פה זיכוי מהדהד. אבל לא תמיד זה קורה, כי בכל רגע נתון לפחות 10% מהאסירים היושבים בבתי הכלא הם חפים מפשע".