שני לווייני תצפית, ונוס ו־OPTSAT 3000, שפותחו ונבנו בתעשייה האווירית, שוגרו הבוקר (רביעי), בשעה 4:58 שעון ישראל, לחלל על גבי המשגר האירופאי Vega של חברת Arianespace, מאתר השיגור קורו שבגינאה הצרפתית. מהלוויינים התקבלו בשעות האחרונות אותות ראשונים והשיגור הוכתר על ידי התעשייה האווירית כהצלחה.



בתעשייה האווירית ציינו שמדובר בשיגור כפול ראשון עבור לוויינים ישראלים.OPTSAT 3000 הוא לוויין תצפית מתקדם המיועד לשימוש משרד הביטחון האיטלקי. ונוס הוא לוויין לניטור חקלאי וחקר הסביבה, שנבנה עבור סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הצרפתית CNES.



יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית אמר מגיאנה הצרפתית לאחר קבלת הנתונים הראשונים מהלוויינים: "עם קבלת הנתונים הראשונים מ'ונוס' ו-OPTSAT3000 אני מברך את שותפינו בסוכנויות החלל הישראלית והצרפתית, בחברת טלספצזיו ובמשרד הביטחון האיטלקי, על שיתוף פעולה יוצא דופן בין המדינות שהוביל להישגים טכנולוגים פורצי דרך. התעשייה האווירית תמשיך להוביל את תחום לווינות התצפית עבור מדינת ישראל, עם פרויקטים רבים נוספים בתהליך. אנו מקווים שממשלת ישראל תדע לשמר את העשייה הישראלית גם בתחום לווייני התקשורת. זה הזמן לקבל החלטה מיידית בנושא זה".






בתעשיה האווירית הרחיבו על אופיים של לווייני התצפית ששוגרו. "OPTSAT3000 הינו לוויין תצפית במשקל 368 ק"ג בעל רזולוציה גבוהה ביותר. משך חייו הצפוי של הלווין הינו 7 שנים ומימדיו הם 3.35מ' על 1.2מ'. הלוויין הוא חלק מסדרה רחבה של לווייני תצפית אלקטרו-אופטיים המיוצרים בתעשייה האווירית ופעילים בחלל בהצלחה מרובה. ל- OPTSAT3000כושר תמרון גבוה וגמישות תפעולית רבה, בין היתר הודות למשקלו הנמוך באופן משמעותי ביחס ללוויינים דומים בעולם, משקל שהושג תוך שימוש בטכנולוגית מזעור חדשנית ומתקדמת שפיתחה התעשייה האווירית. ללוויין רזולוציה גבוהה המאפשרת אבחנה בפרטים קטנים על הקרקע, ומציבה אותו בחזית העולמית של לווייני התצפית. הלוויין נרכש על ידי ממשלת איטליה ב-2012 כחלק מעסקת רכש הדדית בין המדינות, כאשר חברת Telespazio האיטלקית משמשת כקבלן הראשי של הפרויקט", אמרו. 


על הלוויין "ונוס" "הלווין הישראלי הראשון למטרות ניטור חקלאי וחקר הסביבה, הינו פרויקט דגל משותף של סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הצרפתית CNES. משך חייו הצפוי של הלווין הוא 4.5 שנים, מימדיו הם1.7מ' על 1.2מ'. הלוויין יעקוב אחר 110 אתרים שונים מהחלל למטרות מחקרי סביבה, תוך ניטור מצב קרקע, צמחייה, ייעור, חקלאות, איכות מקווי מים ועוד". 



"ונוס" מצויד במצלמה מיוחדת שיכולה לקלוט פרטים על פני כדור הארץ ב-12 אורכי גל, בהם גם כאלה שאינם נראים לעין. ללוויין אף משימה טכנולוגית במסגרתה תבחן בחלל מערכת הנעה חשמלית שפותחה על ידי רפא"ל, שתאפשר ללוויין לטוס במסלול מדויק בגובה נמוך. הלווין נבנה בשנים האחרונות במפעל חלל בתעשייה האווירית, בשיתוף אלביט, שפיתחה את הטלסקופ ורפאל שפיתחה את מערכת ההנעה. הלוויין ישקול 265 ק"ג בעת השיגור וייכנס למסלול מסונכרן שמש בגובה של 720 ק"מ", הוסיפו.