על רקע הדיווח על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם חוק שיאפשר לקבינט הביטחוני להחליט על יציאה למלחמה ללא אישור הממשלה, טען ראש המל"ל לשעבר יעקב עמידרור היום (שני), בתכניתם של  גבי גזית ופרופ' אריה אלדדב-103FM, כי "נתניהו עושה צעד אמיץ, עדיף שהקבינט יחליט על יציאה למלחמה".



"יש חוק ייסוד במדינת ישראל שטוען כי מדינת ישראל לא יכולה להכריז במלחמה אילולי ראש הממשלה מקבל אישור מהממשלה", הסביר עמידרור, שהוסיף: "כשאתה יוצא למבצע ואתה חושב שיש סיכוי גבוה שבגינו תפרוץ מלחמה, אתה מניח המון אבנים על גלגלי הממשלה. הפורום היותר מקצועי שעוסק במלחמה ובטחון הוא הקבינט ולא הממשלה. בגלל הסודיות ובגלל היכולת של הגופים להתבטא, הוחלט שזה נכון יותר שהקבינט יאשר את המבצעים והמלחמות".



לדבריו, בוועדת עמידרור הגענו למסקנה שזה הדבר שנכון לעשות. רה"מ ניגש באומץ לנושא וקורא לשנות את החוק ולהעמיד אותו לדיון הציבורי. לא יצטרכו שום פיתול משפטי בנושא לאחר שיעבור החוק".



 


עוד אמר ראש המל"ל לשעבר כי "במידה וישנו את החוק, נתניהו יצטרך לקבל את אישור הקבינט בלבד בכדי לצאת למלחמה. ההנחה היא שבקבינט יושבים שרים הבקיאים בנושאים הביטחוניים, והם לא ייתנו לו לצאת למלחמה שלא לצורך".

כשנשאל האם זהו המועד הנכון לתת לרה"מ סמכות יתר, כשהוא נמצא תחת חקירות, השיב: "לא מדובר בסמכות יתר. השאלה היא איזה פורום הוא הטוב יותר לקבלת החלטות. לדעתי עדיף שההחלטה תעשה בקבינט. אני יכול לספר היום שבגין לא יצא למבצע בעיראק עד שהיה לו רוב בממשלה. פעם לא היה אינטרנט ופלאפונים. העולם השתנה וצריך להתארגן נכון יותר לתקופה הנוכחית ולבצע את ההחלטות בפורום יותר מצומצם. המלחמה הבאה תהיה או כשאויבנו יתקפו אותנו או כשהקבינט יחליט".

עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן