המוסד מפתח תוכנה לזיהוי פנים בזמן אמיתי - כך עולה מיום עיון לכתבים צבאיים שנערך במשרד הביטחון. מדובר במיזם טכנולוגי חדשני, שאינו קיים עד היום לא בשוק האזרחי ולא הצבאי. תוכנות הזיהוי הקיימות כיום אינן מאפשרות זיהוי בזמן אמיתי אלא רק לאחר שהיעד צולם והמידע עבר עבוד וניתוח.



יום העיון נועד להכיר את הפעילות של מפא"ת - המנהל למחקר ופתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות - יחידה במשרד הביטחון המשותפת גם לצה"ל. בראש מפא"ת עומד ד"ר דני גולד, שבעבר נמנה עם יוזמי הרעיון לפתח את כיפת ברזל.


רק"מ "כרמל" שבפיתוח מפא"ת

רחפן נושא נשק קל DUKE

מפא"ת, שלרשותה תקציב של כ-6 מיליארד שקלים בשנה, אחראית על ייזום ופיתוח של רעיונות וטכנולוגיות שנועדו למערכת הביטחון - צה"ל, שב"כ, מוסד והתעשיות הביטחוניות. ייעוד מפא"ת הוא "להבטיח למדינת ישראל את היכולת לפתח את אמצעי הלחימה הדרושים לבניין צה"ל ומערכת הביטחון".



כחלק מייעודה מקציבה מפא"ת כספים לפיתוח מערכות נשק וציוד בטחוני כמו שהיא עושה במיזם המשותף עם המוסד. בין השאר מעורבת מפא"ת בפיתוח של טנק העתידי שנקרא "כרמל", שיהיה קטן זול וזריז יותר מה"מרכבה" ויהיה מצויד בטכנולוגיות שיאפשרו הגנה טובה יותר על הצוות, שימנה שלושה אנשים. הצוות לא יצטרך לצאת מהטנק ובעזרת מערכות וצגים ממוחשבים יוכלו לדעת, להכיר ולראות את סביבתם.



מדובר בתוכנית רב שנתית לפיתוח לרק"מ העתידי שתהווה קפיצת מדרגה בתכונות העיקריות הבאות: קל, קטן, זריז, קטלני, שריד, פשוט להפעלה וזול יחסית. השלב הראשון בתכנית הפיתוח הינו הוכחת היתכנות לתפעול הרק"מ ע"י שני לוחמים בלבד ובמדפים סגורים. במסגרת הפרויקט מפותחות טכנולוגיות פורצות דרך בקנה מידה עולמי, בהן למשל מנוע היברידי. את הכרמל מפתחת מפא"ת, יחד עם מנהלת המרכבה והרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק) ותעשיות ביטחוניות מובילות.



מפא"ת, שמעסיקה כ-500 איש, שני שלישים מהם חיילים וקצינים ושליש אזרחים, עוסקת גם בייזום של מל"טים, רחפנים ורובוטים מתקדמים. אחד מהם הוא ה-DUKE - רחפן נושא נשק קל. את המערכת מפתחת חברת סטארטאפ ישראלית במימון מפא"ת. המטרה: שימוש ברחפן לביצוע ירי צליפה, יצירת הפתעה בשדה הקרב ומניעת סיכון לכוחותינו. הפיתוח מתמודד עם אתגרים טכנולוגיים מורכבים, בהם יכולת ייצוב ושהיה באוויר של הרחפן, דיוק בירי בשליטה מרחוק ובטיחות ההפעלה. המערכת נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים ותיבחן מבצעית במהלך השנה הקרובה.



בתשובה לשאלה אמר דני גולד כי ישראל ממשיכה לשמור על הפער הטכנולוגי מול איראן. "עדיין קיים פער גדול, אך הם מתקדמים מהר", הוא אומר.