רובוט המשמש לחילוץ בני ערובה ונטרול מחבלים, מל"ט בעל כושר שהייה באוויר של למעלה מ-25 שעות ומסוק אוטונומי לחילוץ פצועים משדה הקרב, היו בין הפיתוחים שנחשפו לראשונה בארץ בסלון הכלים הכלים הבלתי מאוישים והרובוטיקה של העתיד, שהתקיים אתמול (ראשון) במתחם האירועים "לאגו" בראשון לציון, ביוזמת iHLS.



הכנס השנה, שכמה ממוצגיו נראו עד לא מכבר כמדע בדיוני, התמקד בייצור מערכות אוטונומיות, המיועדות לשווקים דואליים – האזרחי והביטחוני-צבאי. נושאים נוספים שנדונו במסגרתו היו אתגרים ומגמות התפתחות בכלים הבלתי מאוישים, כלי טיס בהפעלה אוטונומית מרחוק ועתיד הרחפנים האוטונומיים בביטחון ובהגנה על מדינות.



תערוכת הכלים הבלתי מאוישים. צילום: ליאת מנדל



תערוכת הכלים הבלתי מאוישים. צילום: ליאת מנדל



בין המוצגים הבולטים שהוצגו:



DOGO - רובוט קל חמוש באקדח גלוק 9 מ"מ של חברת ג'נרל רובוטיקס, הכולל סייר וידאו חי, המאפשר לנטרל מרחוק איומים. הרובוט מסוגל להיכנס לתוך מבנה כשיש בו בני ערובה ולנטרל את המחבלים, תוך שהוא מאפשר לכוון את הנשק ליעד המופיע על מסך ונשלט מרחוק על ידי כוחות צבא וביטחון.



BLACK EAGLE 50 - מסוק בלתי בלתי מאויש של חברת סטדיקופטר, הכולל מערכת תצפית רובוטית למשימות אזרחיות וצבאיות. ה"נשר השחור" נועד לספק כיסוי שטח ונקודה של אתרים מרוחקים כשכל ההיבטים של הטיסה נשלטים על ידי מחשב הטיסה.



CORMORANT - כלי טיס אוטומטי, של חברת אורבן איירונאוטיקס, המסוגל לטוס לטווחים רחוקים דרך מרחב אווירי קרקעי ובתוך שטחים חסומים, שקשה להגיע אליהם. הכלי האוטונומי, נשלט מרחוק ונועד לחילוץ פצועים מאזורי קרבות ולאספקת תחמושת ומזון לכוחות הקדמיים.



Thunder B (טאנדר בי) – מל"ט בעל כושר שהייה באוויר של מעל 25 שעות, של חברת בלו בירד, המציג פתרון אולטימטיבי לתמיכה בשטחים פתוחים, כמו גם בתרחישים עירוניים ובטקטיקה עבור צבאות בעתות שלום. המערכת מספקת מידע מודיעיני סודי המציל חיים בזמן אמת בתנאים סביבתיים קשים.


בנוסף, הוצגו רחפנים בשלל מצלמות משוכללות ואף רכב סיור רובוטי, האמור להחליף חיילים ומאבטחים בבסיסים ובמתקנים רגישים.



שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, שפתח את הכנס, אמר: "מדינת ישראל חווה מבחינה אסטרטגית את תוצאות הישגיה הכבירים ממלחמות העבר ובעיקר מהמלחמות ב-25 השנים הראשונות להיווסדה. בשנים הבאות נידרש לשינויים קונספטואליים ומבניים במערכת הביטחון ובצה"ל".



דב צור, ראש עירית ראשון לציון, סיכם: "אנו רואים חשיבות אסטרטגית עצומה ביצירת אכסניה לטכנולוגיות העתיד המתקדמות ביותר ולהכרות עם הסטארט-אפים החדשניים ביותר".