סגן אבשלום ערמוני מבית חורון וסמל ראשון אבינועם כהן, משכונת סנהדריה מירושלים, הם הקצין והחייל שנהרגו הלילה (רביעי) בהתהפכות התומ"ת ברמת הגולן. בתאונה נפגעו וארבעה חיילים נוספים, כשמצבו של אחד מהם קשה ושל שניים בינוני. הם אושפזו בביתי החולים זיו ורמב"ם. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי "סג"ם אבשלום ערמוני ז"ל, בן 22 מבית חורון וסמל אבינעם דוד כהן ז"ל, בן 22 מירושלים, שנהרגו הלילה  בהתהפכות רק''ם מסוג תומ''ת במהלך אימון ברמת הגולן. סג"ם אבשלום ערמוני ז"ל הועלה מדרגת סג"ם לדרגת סגן לאחר מותו. סמל אבינעם דוד כהן ז"ל הועלה מדרגת סמל לדרגת סמ"ר לאחר מותו. הודעה נמסרה למשפחותיהם. צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן". הלווייתו של אבינועם כהן תתקיים היום ב-17:30 בבית העלמין הצבאי בהר הרצל.



אבשלום הוא בן דודה של נעמה הנקין ז"ל, שנרצחה בפיגוע יחד עם בעלה איתם, ב-1 באוקטובר 2015. איתם ונעמה חזרו במכוניתם מביקור אצל חברים באיתמר, עד שנורו באיזור בית פוריק, שנמצא בין איתמר לאלון מורה. על פי דיווחים של כוחות ההצלה, השניים נפצעו באורח אנוש לאחר שרכבם ספג אש מאסיבית ממארב מתוכנן של מחבלים במקום, ועברו החייאה - אך בסופו של דבר נאלצו להכריז על מותם. ברכב שהו ארבעה ילדים, שלא נפגעו בתקרית באורח נס.



היישוב בית חורון פרסם הודעת אבל על מותו של ערמוני: "בית חורון מודיע בצער רב וביגון קודר על מותו של בן יישובנו, סגן אבשלום ערמוני, בתאונת אימונים של צה"ל ברמת הגולן. אבשלום היה פעיל מאוד בנוער, בתנועה ובנעשה ביישוב. בחייו ובמותו ציווה לנו את החיים - על מנת שנהיה עם חופשי בארצנו. ליבנו עם המשפחה ועם החברים".

נעמה ואיתם הנקין ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה
נעמה ואיתם הנקין ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה


אחייניתו של אבינועם נולדה לאחר שנהרג

אבינועם כהן, בן 23, תושב שכונת סנהדריה בירושלים, הותיר אחריו הורים, שלוש האחים ושלוש אחיות, ואחיינית שנולדה הבוקר, לאחר שנהרג. הוא למד בישיבה התיכונית "נועם" בבירה ובישיבת אלון מורה.

 
ממשפחת כהן נמסר כי "אבינועם היה לוחם ומפקד מוערך. בעל מידות ויראת שמים. אהב את החיים, את התורה ואת הארץ בה טייל בכל הזדמנות. היה אהוב על כל מי שהכיר אותו. בן, אח ודוד אהוב".
 
רב ישיבת אלון מורה אליקים לבנון, שם, כאמור למד אבינועם, סיפר עליו: "כשמו כן הוא, נעים הליכות, מאיר פנים, מאוד חביב, עוזר, איש חסד מאוד מיוחד. הוא התגייס במסגרת ההסדר לתותחנים, יצא לפיקוד, יצא לקורס קצינים אך לא הצליח לסיים את הקורס. לקראת סוף הקורס חזר לתפקיד סמל מחלקה בתותנים, עוד חודש וחצי היה אמור להשתחרר, והיה אמור לחזור לישיבה".

הרב לבנון הוסיף כי "בראש השנה אבינועם בא אלינו, התפלל איתנו, מוצאי שבת מיהר לחזור לבסיס ומאז לא ראינו אותו יותר. אישיות מדהימה, ממש הקדיש את כמעט כל עתותיו לתורה. התגייס במסגרת ההסדר. נעים הליכות".

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "המועצה האזורית שומרון מרכינה ראש עם היוודע דבר מותו של בן ישיבת אלון מורה בשומרון אבינועם כהן. שנהרג בשירות למען כלל ישראל. אבינועם שילב תורה ושירות למען עם ישראל. זוהי מעלה גדולה של אהבת הארץ. אנחנו מחזקים ומחבקים את המשפחה וחבריו בישיבת אלון מורה". דגן הנחה את אגף הרווחה לתת כל סיוע נדרש למשפחתו של אבינועם המתגוררת בחלקה בשומרון.

מאיגוד ישיבות ההסדר נמסר כי הוא  "אבל על חיילי צה"ל שנפלו הלילה בעת מילוי תפקידם ובהם תלמידינו מישיבת ההסדר בעתניאל, קצין צה"ל אבשלום ערמוני ז"ל  ותלמיד ישיבת אלון מורה, סמל אבינועם כהן ז"ל".
 
הנהג הודיע שהוא מסונוור

התאונה אירעה בשעה 2:00 בלילה, כאשר במהלך תרגיל של גדוד 411 של חיל התותחנים, שהשתתף בתרגיל של מג"דים ומ"פים, שיירה של תומ"תים נעה על ציר עפר המקביל לכביש, בין צומת נפח לווסט. במהלך התנועה נדרשה השיירה לחצות את הכביש ואז שוב לפנות לדרך עפר מצדו השני. הכלי חצה את הכביש ומסיבות לא ברורות פנה פנייה חדה מדי והתהפך. בשלב זה הספיק הנהג להודיע בקשר כי הוא מסונוור משאר כלי הרכב הבאים מולו והתהפך לתהום בעומק של 8-6 מטרים. 
 
התהפכות התומ"ת בגולן.צילום: ערן אליאני
התהפכות התומ"ת בגולן.צילום: ערן אליאני

המ"מ והסמל היו בצריח וכתוצאה מהנפילה נהרגו. פעולות החילוץ נמשכו כשעתיים, זאת לאור תנאי השטח. בעקבות התאונה הקשה וריבוי התאונות בתקופה האחרונה, חלקם נובע גם מגידול במספר האימונים, החליט הרמטכ"ל על פי המלצת מפקד זרוע היבשה להפסיק את כל האימונים בזרוע היבשה עד לאחר יום הכיפורים. במהלך הזמן הזה ירועננו ויחודדו הוראות הבטיחות לחיילים.
 
בנוסף, הוחלט להפסיק עד להודעה חדשה תנועת כלי רכב משוריינים בלילה. עקב חומרת המקרה, הוחלט להקים ועדת בדיקה בראשות תא"ל מרדכי כהנא, ובמקביל נפתחה חקירת מצ"ח. הודעות נמסרו למשפחות ההרוגים.