הותר לפרסום היום (ראשון) כי כוחות הביטחון עצרו לחקירה במהלך חג סוכות שני פלסטינים, תושבי קבאטיה, בחשד לרצח ראובן שמרלינג ז״ל מהישוב אלקנה. בהודעת השב"כ נמסר כי "הממצאים שנאספו עד כה במסגרת החקירה מצביעים על כך כי מדובר בפיגוע טרור שבוצע ממניע לאומני. חקירת החשודים נמשכת. על זהות החשודים ויתר פרטי החקירה מוטל צו איסור פרסום".



במשפחתו של שמרלינג, שנרצח ערב החג בעסק שברשותו באזור התעשייה של כפר קאסם, בירכו על הודעת השב"כ ואמרו כי "המשפחה קיבלה בסיפוק ובהערכה את הודעת הגורמים המוסמכים אודות תפיסת הרוצחים. מבקשים לכוחות הביטחון על המאמצים הרבים שהושקעו תוך פרק זמן קצר. כן מבקשת המשפחה להודות לקהילת אלקנה ולכל התומכים ממעגלים שונים על החיבוק החם והאוהב".



ראש מועצה מקומית אלקנה, אסף מינצר אמר: "כבר מהרגע הראשון היה ברור למשפחה ולקהילת אלקנה שמדובר ברצח אכזרי על רקע לאומני בידי בני עוולה. מי שהכיר את הנרצח, את ערכיו, את צדקותו ואת הישוב אלקנה בו הוא התגורר, היה ברור לו מן הרגע הראשון שמדובר בפיגוע טרור לאומני. הזירה הקשה ואופן הרצח אף הם לא הותירו ספק בכך".



עידית, בתו של שמרלינג, סיפרה מוקדם יותר היום בראיון לכאן ב' כי "לנו היה ברור מלכתחילה שלא מדובר בסכסוך עסקי. אבא שלנו היה אהוב ואוהב אדם, לא ידע לריב, תמיד הגיע להסכמות עם אנשים. אין אדם בעולם שנוטר לו טינה ברמה כזאת. הוא היה בממשק עסקי עם המוני אנשים. מלכתחילה היה ברור לנו שמדובר ברקע לאומני".

משפחתו של שמרלינג עם החולצות. צילום: אבשלום ששוני
"זה תפס אותנו במקום כל כך רגיש", סיפרה עירית על חגיגות יום הולדתו השבעים של אביה שהיו אמורות להיערך שעות ספורות מאוחר יותר, "באותם רגעים היינו עסוקים בהכנות של המצגת והמשחק שתכננו למוצאי החג, תוך כדי שאנחנו מתעסקים בזה קיבלנו את הבשורה הקשה הזאת, בלתי נתפס מבחינתנו". על החולצות שהכינה המשפחה לכבוד יום ההולדת ולבסוף נלבשו לראשונה בהלוויה אמרה עידית כי "החולצות היו הפתעה והחלטנו שלפחות בדרכו האחרונה הוא יראה מה הכנו לו". 

שני תושבי אום אל פאחם נעצרו בחשד שתכננו פיגוע בהר הבית

בתוך כך, הותר לפרסום כי במהלך החודש שעבר נעצרו שלושה תושבי אום אל פחם תומכי ארגון דאעש. שניים מהם חשודים בתכנון פיגוע ירי בהר הבית בירושלים בדומה לזה שהתרחש ביולי האחרון במקום.
 
גורם בכיר בשב"כ אמר: ״התמונה שהתקבלה בחקירת הפרשיה מלמדת כי זמן קצר יחסית לאחר הפיגוע הרצחני ביולי 2017 בהר הבית, תכננו שני תושבי אום אל פחם פיגוע במתווה דומה במתחם ההר. הפיגוע נמנע הודות למידע מודיעיני מדויק של שב"כ שאפשר את מעצר חברי החוליה מבעוד מועד ובטרם הצליחו לממש את הפיגוע החמור. שירות הביטחון הכללי רואה בישראלים התומכים בארגון הטרור "המדינה האסלאמית", לא כל שכן באלו המקיימים מגעים עם פעילי הארגון ופועלים בחסות הארגון בשטחי מדינת ישראל, כאיום ביטחוני חמור".