התשובה הגיעה: לאחר שחיל האוויר תקף היום (שני) סוללת טילים של צבא סוריה, באמצעות טילי קרקע-אוויר, הזהירה המפקדה הכללית של הצבא הסורי, בהודעה רשמית שפורסמה בסוכנות הידיעות הסורית סאנ"א "מהשלכות חמורות לניסיונות התוקפניים החוזרים ונשנים מצד ישראל". מלבד זאת, סוריה הודיעה כי תמשיך "להילחם בקבוצות הטרוריסטיות, שהן זרועה של ישראל באזור". כמו כן, בהודעת צבא סוריה, אישרו כי טילים שוגרו לעבר כלי טיס ישראלים "לאחר שחדרו אל המרחב האווירי של סוריה מצד לבנון".



עוד נאמר בהודעה כי "האויב הישראלי חדר בשעה 8:51 בבוקר את המרחב האווירי שלנו, מצד הגבול הלבנוני, באזור בעלבכ, ובתגובה מערך ההגנה האווירי ירה לעבר מטוסיו, פגע פגיעה ישירה באחד המטוסים - ואילץ אותם להימלט. בשעה 11:38 ישראל שיגרה טילים מתוך האדמות הכבושות (כינוי בסוריה לגולן), שפגעו באחד המוצבים הצבאיים בפרברי דמשק, וגרם לנזקים ברכוש בלבד".



האיום הסורי מגיע לאחר שצה"ל השמיד את הסוללה שהייתה 50 קילומטר מזרחית לדמשק, שממנה על פי החשד נורו טילים נגד מטוסים של חיל האוויר שחגו בשמי לבנון. מדובר צה"ל נמסר כי הוא "החליט להשמיד את הסוללה וכל המטוסים שבו בשלום".



אסד. מאיים על ישראל. צילום: רויטרס
אסד. מאיים על ישראל. צילום: רויטרס



דובר צה"ל, רונן מנליס הוסיף כי "אנחנו רואים במשטר הסורי אחראי ורואים בטילים האלה פרובוקציה סורית, לא ניתן לזה לקרות. נגיב כמו שהגבנו עכשיו. מבחינתנו האירוע הסתיים כעת. אם יהיו מקרים דומים בעתיד נגיב. הירי לא היווה סיכון, גיחת צילום שגרתית, כנראה שהסורים חששו ממנה. צה"ל הגיב שעתיים אחרי הירי, מדובר בפרובוקציה סורית. ארבע פצצות של חיל האוויר, שהוציאו את ה-SA-5, אותה סוללה שירתה לפני חודשיים".



ישראל עדכנה את רוסיה בדבר התקיפה, זאת במסגרת התיאום האווירי בין צבאות שתי המדינות. בעוד מספר שעות יגיע לישראל שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, וייפגש עם שר הביטחון אביגדור ליברמן ועם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, שיוסיפו לעדכן אותו על התקרית. גם מנגנוני האו"ם באזור עודכנו על הפעולה הישראלית.



יש לציין כי זוהי הפעם הראשונה שהסורים מתערבים בפעילות חיל האוויר בלבנון. מדובר בניסיון סורי, אולי בהכוונה איראנית, לקבוע כללי משחק חדשים בשמי לבנון. בסוריה, מנגד, סתרו את דברי דובר צה"ל מיד לאחר ההודעה, אך בהמשך, כאמור, אישור זאת. 



בתוך כך, מוקדם יותר התקשורת הסורית הרשמית דיווחה, כי חיילי הצבא תפסו "אמל"ח ישראלי במוצבים של הטרוריסטים של דאעש, במהלך סריקות של מספר כפרים בפרברי חומס וחמאה - לקראת חזרת תושבי האזורים. על פי הדיווח, "יחידות הצבא מצאו משגר רקטות ישראלי, 800 פצצות מרגמה בקוטר 120 מ"מ, עשרות אלפי כדורים ועוד".