בניסיון להרגיע את המתיחות בדרום ולמנוע הסלמה בעקבות פיצוץ מנהרת הטרור ההתקפית שאיתר צה"ל, בו נהרגו שמונה מחבלים מהג'יהאד האסלאמי, ביניהם שני בכירים בארגון, מסר הערב (שני) דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס כי בניגוד לדיווחים מעזה, ישראל לא השתמשה בחומרים כימיים או באמצעים שאינם חוקיים בפיצוץ המנהרה.

לדבריו, "מרבית ההרוגים במנהרה נהרגו במהלך הניסיונות לחלץ את החופרים שנלכדו בה. מותם נגרם כתופעות לוואי לחומרי הנפץ שהיו במנהרה, לעשן ולאבק". הוא הדגיש גם כי צה"ל לא הזרים שום חומרים למנהרה וציין כי לא היתה כוונה לפגוע בבכירי החמאס והג'יהאד האסלאמי. 

תגובת דובר צה"ל מגיעה לאחר ההאשמות החמורות שהפלסטינים שיגרו קודם לכן, לפיהן במהלך פיצוץ המנהרה בוצע שימוש בחומרים בלתי קונבנציונאליים. מנהל בית החולים ״שהדא אלאקצה״, אליו הובאו ההרוגים מפיצוץ המנהרה טען בשיחה עם התקשורת הפלסטינית: ״כל ההרוגים שהובאו לבית החולים לא נפגעו מהתמוטטות המנהרה, אלא מפגיעת גז רעיל שאנחנו פוגשים בפעם הראשונה״. לדבריו, ״טרם נעשה שימוש בגז כזה, שאין לנו מושג מה תכונותיו״.

פיצוץ המנהרה בעזה. צילום: רשתות חברתיות


בתוך כך, במהלך שעות הערב קיבלו ההורים בעוטף עזה הודעה מפיקוד העורף כי הלימודים יתקיימו רק בתוך מבנים והתלמידים לא יוכלו לצאת החוצה מחשש לירי רקטות, כך על פי דיווח בערוץ 10.
עוד ציין דובר צה"ל, כי ההרוגים מתו בשטחם. בצה"ל מעריכים כי הג'יהאד האסלאמי, המקבל את מרות חמאס בכל הקשור להפסקת האש עם ישראל קיבל אישור מראש לחפירת המנהרה. זו הפעם הראשונה שהג'יהאד האסלאמי חופר מנהרה לישראל והוא משתמש בסיוע איראני לפי שיקול דעתו. 

דובר צה"ל הדגיש כי ישראל משפרת את מוכנותה לכל תרחיש אך מקווה "שלא תהיה הסלמה ואינה מעוניינת בה. אבל על כל פעולה התקפית נענה בהתאם". הוא הוסיף עוד כי באזור הגבול ישנו מצב של שגרה. הוא שב וציין כי זו הייתה פעולה הגנתית של ישראל בשטחה לאור הפרת ריבונות מצד ארגונים הפלסטינים. אף שבצה"ל מסרבים לומר לאיזה מרחק חדרה המנהרה לשטח ישראל, צה"ל ידע על קיומה ושלט עליה מרגע שחצה את הגבול. גילוי המנהרה נעשה באמצעות שילוב של מידע מודיעיני וטכנולוגיה חדישה שמאפשרת לזהות את החפיר לנקודת ציון מדויקת.

דובר צה"ל לתקשורת הערבית, אביחי אדרעי, הוציא גם הוא מסר לארגונים בעזה. "אין לנו עניין בהסלמה", כתב בערבית בחשבון הפייסבוק שלו, ״הפרתם את הריבונות שלנו, לכן אנו מגנים על אדמתנו. אנו מוכנים לכל הסלמה ולא תסריט, למרות שאין בכוונתנו להסלים את המצב".

מקורות בעזה אמרו כי לאחר הפיצוץ שאירע במנהרה ממזרח למוצב כיסופים באזור חאן יונס, נותק הקשר עם מספר פלסטינים מ"גדודי אל קודס", הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, ולפחות שמונה מהפעילים נהרגו. בין ההרוגים - מפקד גדודי אל אקצא במרכז הרצועה, עראפת אבו מושרד ובכיר נוסף בארגון בשם חסן אבו חסנין. עוד דווח, כי המנהרה קרסה לאחר שהצבא שיגר לעברם חמישה טילים והדי הפיצוצים נשמעו בכל רצועת עזה. עדי ראייה טוענים כי הפיצוץ היה בזמן שהייתה תנועה ערה של כלי רכב צבאיים על גדר המערכת, ובאותו הזמן חגו כתב"מים באזור.