חוק עונש מוות למחבלים יוצא שוב לדרך. יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב, הגיש אתמול בקשה להקדמת הדיון (פטור מחובת הנחה) לתיקון לחוק העונשין, הקובע כי יש לגזור מיתה על מחבל המורשע ברצח בטרור. בדברי ההסבר לחוק, אומר אילטוב כי מאז הקמתה, נלחמת מדינת ישראל בטרור, מלחמה קשה ועקובה מדם. מדובר באחד המאבקים הקשים ביותר שלה. למרות הטרור והפיגועים הנוראיים שמדינת ישראל חווה מיום הקמתה, פיגועים שלחלקם היינו עדים רק לאחרונה, קיים פער גדול בין המציאות הנוכחית וההתמודדות הנדרשת עמה לבין הענישה הקיימת".



לדברי אילטוב, "שחרור מחבלים, בהם מחבלים שביצעו את הפיגועים הנוראיים ביותר, מעביר מסר הפוך לחלוטין מזה שנדרש במלחמה בטרור, פוגע קשות בהרתעה ומעודד את הטרוריסטים. לפיכך, לפי השקפתנו, החוק הנ"ל הינו בעדיפות ראשונה ואנו רואים בו ערך עליון. כמו-כן, זה הוא אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה וישנה דרישה ציבורית רחבה, הן מצד המשפחות השקולות אשר סובלות באופן יום יומי מהטרגדיה הנוראית של רצח יקיריהן ומהענישה הלא מספקת של הרוצחים, והן מכלל האזרחים במדינה, אשר חיים באיום מתמיד כי בכל רגע נתון עלולים להשתחרר מהכלא מחבלים עם דם על הידיים."



שר הביטחון, אביגדור ליברמן אמר כי  "עונש מוות למחבלים יהיה כלי הרתעתי משמעותי. אסור לנו לאפשר שמחבלים יידעו שאחרי רצח שביצעו, הם יישבו בבית הסוהר, ייהנו מתנאים כאלו ואחרים ואולי ישתחררו בעתיד. המאבק שלנו בהם חייב להיות נחוש מאוד".



יוזם החוק, ח"כ רוברט אילטוב הסביר כי  "החקיקה צריכה להיות פשוטה מאוד וברורה מאוד - מחבל שמגיע במטרה לרצוח אזרחים חפים מפשע, דינו מוות. אין יותר תנאי כליאה נוחים בכלא, אין יותר תמונות צהלה של רוצחים, אין יותר תארים אקדמיים. המשפחות השכולות, שיקיריהן נרצחו בידי בני עוולה, מתמודדות יום יום ושעה שעה עם הכאב והצער הקשה מנשוא, בזמן שהמחבלים נהנים מתנאים נוחים בבתי הסוהר".



ליברמן מסתמך על כך שהנושא הובטח לו בהסכם הקואליציוני, וכן על דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלך ביקור התנחומים שערך בבית משפחת סלומון, אחרי הרצח בחלמיש, שם אמר כי הגיע הזמן שהדבר יצא לפועל. "עונש מוות למחבלים זה דבר שהגיע הזמן לעשות", הצהיר אז ראש הממשלה. "זה מעוגן בחוק, צריך פה אחד של השופטים, אבל הם רוצים גם לדעת את עמדת הממשלה. ועמדתי כראש ממשלה, במקרה כזה, של רוצח שפל כזה, צריך להוציא אותו למוות. צריך פשוט, שלא יחייך יותר".  



יש לציין כי גם כיום ניתן לגזור עונש מוות על מחבלים בבתי דין צבאיים ללא שינוי החוק, אולם עד היום התביעה לא דרשה זאת ולכן השופטים לא גוזרים. ליברמן על פי הדיווח, מבקש לפשט את התהליך כך שלא יהיה צורך בהחלטה פה אחד של השופטים. 



הצעת חוק דומה כבר עלתה לדיון בכנסת לפני שנתיים, על ידי חבר הכנסת לשעבר שרון גל, אולם נדחתה על ידי חברי הכנסת. ההצעה עלתה להצבעה ללא תמיכת הממשלה, לאחר שוועדת השרים דחתה את ההצעה מספר ימים לפני כן.