מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, הזהיר מפני אפשרות לתגובה מצד ארגונים בעזה בעקבות הריסת מנהרת הג'יהאד האסלאמי בשבוע שעבר בגבול הרצועה. "תקפנו את המנהרה סמוך לגבול ונכון לעכשיו אף אחד לא הגיב", ציין אלוף ידעי בכנס בקיסריה, "אני מאמין שעוד תהיה תגובה. עצם העובדה שהם חושבים בינתיים מה לעשות ולא הגיבו מיידית היא כבר הישג, זה בזכות ההרתעה שנוצרה במבצע 'צוק איתן'".



האלוף ידעי התריע מפני שינוי ביכולת הירי שבידי ארגוני הטרור ברצועת עזה ובלבנון וכן מפני יכולת העורף להתמודד מול השינויים. "היקפי ראשי הקרב שיש בעזה ולבנון הם בהיקפים שלא היכרנו בעבר, עשרות אלפים", אמר.



"ככל שראשי הקרב מופנים לעורף זו בעיה", הוסיף, "לא מדובר רק בהיקפי ירי, אלא גם במשקלים. אנו רואים שינוי מהיקפים קטנים לרקטות בעלות ראש קרבי במשקל מאות קילוגרמים. המלחמה הבאה תהיה בשידור. המלחמה הבאה תהיה בשידור חי ואנו צופים שהמערכות הבאות יהיה רב מערכתיות".



צה"ל התיר לפרסום ביום ראשון האחרון כי חמש גופות המחבלים מהג'יהאד האסלאמי שנפגעו בהפצצת מנהרת הטרור נמצאות בידי ישראל. במהלך עבודות שביצעו כוחות פיקוד הדרום ואוגדת עזה במנהרה אותרו הגופות בשטח ישראל. גורם בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הגיב ואמר כי "פלוגות אל קודס יחזירו את גופות החללים שנפלו במנהרת החירות וימחצו את האויב בנעליהם. אנחנו לא ננהל מו"מ על גופות המוג'הידין שלנו".



ביום חמישי הודיע מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, כי ישראל לא תאפשר לפלסטינים לחפש ולאתר את הגופות של נעדריהם עד שלא יוחזרו גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, ויגובש הסכם להחזרת האזרחים הנמצאים בידי חמאס.



בכיר הג'יהאד האסלאמי, חאלד אל-באטש, אמר לפני כשבוע, כי המנהרה שהופצצה על ידי צה"ל ממזרח לדיר אל-בלאח במרכז רצועת עזה "הייתה מיועדת להביא לשחרור אסירינו בבית הכלא בישראל".



אל-באטש אמר את הדברים בהלוויה של שלושה מהרוגי המנהרה במחנה הפליטים אל-בורייג' במרכז הרצועה. הוא הבטיח כי הג'יהאד האסלאמי יחפור מנהרה נוספת שמטרתה להביא לשחרור אסירים פלסטינים מבתי הכלא בישראל. "ההתנגדות מסוגלת להכאיב לאויב", הוסיף אל-באטש, "אנחנו בשיא הכוננות ומתכוננים למערכה הבאה".



אל-באטש רמז, כי הארגון שלו אינו פונה לכיוון הסלמה במצב. "התגובה שלנו לפשע הזה, הוא המשך ההתכוננות שלנו להגנה על בני המולדת", אמר. "לא נאפשר טריפת הקלפים מחדש. כאשר אתה הורג את בני העם שלנו, אז זכותנו להגיב – דם תמורת דם. נמשיך להחזיק את הנשק שלנו, ולא נאפשר לאיש לקחת אותו מאיתנו".