בצפון לא נבהלים: לאחר שכלי טיס לא מאויש יורט היום (שבת) לפני הצהריים, סמוך לגבול עם סוריה, לאחר שהתקרב לגולן, טענו תושבים באזור כי הם ממשיכים להתנהל כרגיל למרות ההתחממות בצפון.



"זה היה לא שיגרתי הפיצוצים האלה", אמר ברוך סבג, תושב קצרין מיד עם צאת השבת. לדבריו, "אנחנו רגילים לפיצוצים וכבר יודעים להבחין אם מדובר בפיצוצים בתוך סוריה או פיצוצים אצלנו כתגובה. הפעם זה היה חריג, אבל איש לא נלחץ יותר מדי. כל האירוע נמשך כחצי שעה".



דפנה לוינקי, חברת קיבוץ בגולן, הוסיפה: "קשה להבין מה קורה בדיוק, מי יורה, על מי ולמה. זה נמשך כל הזמן, אבל אני מניחה שהצבא יודע מה לעשות. אנחנו לא נבהלים ושומרים על עצמנו. אותנו לא יפחידו. יש לנו את הצבא הטוב בעולם מאחרינו שמגן עלינו". 



ליברמן. "נגיב בעוצמה לכל התגרות". צילום: מרק ישראל סלם
ליברמן. "נגיב בעוצמה לכל התגרות". צילום: מרק ישראל סלם



שר הביטחון, אביגדור ליברמן, מסר לאחר התקרית כי "מדינת ישראל רואה בחומרה רבה כל פגיעה בריבונות ותגיב בעוצמה על כל פרובוקציה. אנו רואים במשטר הסורי אחראי על כל ירי והפרת ריבונות, וקוראים לו לרסן את כל הגורמים הפועלים משטחו. לא נאפשר התבססות של הציר השיעי בסוריה כבסיס פעולה קדמי".



יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, בירך את צה"ל על היירוט המוצלח והזהיר גם הוא את סוריה, בל תנסה לשנות את מאזן הכוחות בצפון. "אסד מחפש להגדיר כללי משחק ולא באמת לצלם את מוצבי צה"ל ברמת הגולן. לא ניתן לו או לאף שחקן אחר להכתיב כללים חדשים בגבול הצפוני", אמר גבאי.


כוחות הביטחון באזור הצפון לאחרונה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
כוחות הביטחון באזור הצפון לאחרונה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90


מחקירה ראשונית של הצבא עולה כי מדובר בכלי טיס בלתי מאויש למטרות איסוף מודיעין שהתקרב לקו הגבול סמוך לשעה 11:00 . כלי הטייס הופל מעל לרצועת השטח המפורז בצפון רמת הגולן לפני שחצה לישראל. בצה"ל מעריכים כי כלי הטיס שייך לסורים. במקביל ליירוט הוזנקו לאזור כלי טיס נוספים של חיל האוויר כחלק מהנוהל במקרים אלו. תושבי האזור דיווחו על שמיעת פיצוצים.

כידוע, באזור היירוט מתנהל מזה כמה שבועות מאבק עיקש של הנשיא הסורי להדוף את המורדים מחזית ג'בהת אל-נוסרה מרצועת השטח הסמוכה לישראל, שבה הם שולטים בשנים האחרונות.