השר לביטחון פנים גלעד ארדן מקדם הצעת חוק שתאפשר למשטרה שלא למסור את גופות המחבלים עד לעמידה של משפחות המחבלים בתנאים ולהחזיקן ככלי מיקוח, כמו כן לקבוע תנאים לקיום לוויות מחבלים. זאת, חרף התנגדות משרד המשפטים.



השר ארדן, שמקדם את הצעת החוק הפרטית בהובלת ח"כ ענת ברקו (הליכוד) וח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), התייחס היום (ראשון) להצעת החוק ואמר כי "לוויות המחבלים הפכו להיות מופעי הסתה שגורמים לאנשים לצאת ולפגע וראינו זאת בלוויית המחבלים ההמונית באום אל פאחם". לדבריו, "תפקידי כשר לביטחון הפנים למנוע לוויות כאלה. לוויות מחבלים יתקיימו רק כשיעמדו בתנאי המשטרה".



בתוך כך, בראיון הבוקר לגלי צה"ל התייחס ארדן ליזומה של ח"כ אמסלם להורדת שכר המפכ"ל ואמר: "אין מקום לכל יוזמות החקיקה שעוסקות במשטרה בזמן הנוכחי וברגישות הנוכחית ובטח לא יוזמות פרטיות שלא מתואמות או נבחנות בצורה מקצועית על ידי המשרד לביטחון הפנים. אני אתנגד ליוזמות הללו ואני אתנגד לכל פגיעה בתנאי השירות של המפכ"ל או של קציני המשטרה".



ארדן הוסיף: "תפקידי להביע בצורה עניינית את עמדותיי ולנסות לשפר ולתקן אם יש דברים שדרושים תיקון. הבעתי את עמדתי לגבי  העסקת ליאור חורב. אני חושב שחקירות זה דבר שצריך להתנהל בחדרי החקירות ובטח שזה לא נוח לראות תדרוכים שבאים מהפרקליטות או מהמשטרה או מאיזה שהוא גורם, ואני וודאי מצפה מהיועץ המשפטי לממשלה לבדוק זאת. זהו חלק מתפקידי המורכב, אם מישהו מצפה ממני אוטומטית לעמוד פה או שם- זה לא יקרה. יש לי תפקיד מורכב יותר ואני מתכוון לעמוד בו".



אין זו הפעם הראשונה שהשר ארדן נוקט בעמדה זו ומנחה את המשטרה לקבוע תנאים מחמירים לצורך קיום הלוויה, זאת לדבריו על מנת להבטיח שטקס הקבורה לא הופך למסע הסתה והזדהות עם מעשה הטרור שביצע מחבל.



כך גם לאחר הפיגוע בהר הבית בו נרצחו שני שוטרי משמר הגבול, רס"מ האיל סתאווי ורס"מ כמיל שנאן ז"ל. המשטרה הציבה אז תנאים מחמירים בפני משפחת המחבלים מאום אל פאחם, כתנאי לקיום ההלוויות. המשפחות עתרו לבג"ץ, שפסק כי למשטרת ישראל אין סמכות לעכב העברת גופות מחבלים לקבורה, וכי נדרשת הסמכה מפורשת בחוק לצורך הפעלת סמכות כזו.



גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



היועמ"ש מתנגד לנוסח המבוקש


בהודעה מטעם ארדן בנושא נמסר כי "הצעת חוק זו באה לתקן את המצב החוקי בהתאם לפסיקת בג"ץ, ולקבוע בפקודת המשטרה סמכות מפורשת למפקד מחוז במשטרה שקיים בעיניו חשד סביר לכך שיתבצע מעשה טרור, תתבצע פגיעה בבטחון הנפש או שתתקיים תמיכה בטרור, וכל זאת בזיקה ללוויה של מפגע, להורות על תנאים שללא התקיימותם לא תתאפשר העברת גופת המפגע לקבורה".



במהלך הדיונים הממשלתיים בין המשרד לביטחון הפנים לבין משרד המשפטים לקידום הצעת החוק, הועלתה התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה לנוסח המבוקש על ידי המשרד לביטחון הפנים, לפיו די בחשד סביר לקיומה של הסתה במסגרת טקס הלוויה, כדי למנוע את מסירת הגופה.