לאחר שנפרסו מערכות "כיפת ברזל" ברחבי הארץ, בעקבות איומי הג'יהאד האסלאמי על ישראל, טענו הבוקר (שלישי) גורמים בכירים בארגון הטרור לעיתון הלונדוני "אל-חיאת", כי רמת הכוננות בגוף הטרור הועלתה ל"גבוהה ביותר", זאת על רקע האיומים הישראלים האחרונים, מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, ובמקביל לכוננות ולתמרונים של צה"ל בעוטף עזה, שהחלו ביום ראשון ויימשכו עד מחר.



על פי הדיווח, הג'יהאד האסלאמי מתלבט בין הרצון לנקום את מותם של 12 מלוחמי הזרוע הצבאית של הארגון, פלוגות אל-קודס, והזרוע הצבאית של חמאס, אל-קסאם, לבין הרצון לא לפגוע בפיוס הפנים פלסטיני.



פיצוץ המנהרה שהביא לפרוץ המשבר. צילום: טוויטר
פיצוץ המנהרה שהביא לפרוץ המשבר. צילום: טוויטר



בדיווח בעיתון הלונדוני "אל-חיאת", נמסר כי בהנהגת הארגון "מרגישים כאב רב, כאש רואים את ישראל משווקת את עצמה כמי שניצחה, ולכן ישנה שתיקה רועמת, לפחות בעת הזו".



עוד צוין בדיווח כי "השתיקה – שהיא חלק מהלוחמה הפסיכולוגית של הג'יהאד - מדאיגה את ישראל, שפנתה לכמה מדינות במטרה ללחוץ על הג'יהאד כדי לא להגיב, תוך איומים ישירים על מזכ"ל הארגון רמדאן שלאח וסגנו זיאד נחאלה, ואף הענשת חמאס".



אולם, כך נכתב, "לוחמה פסיכולוגית זו השפיעה על עשרות ישראלים המתגוררים בעוטף עזה". שכן, מקורות בג'יהאד מסרו, כי "קבוצות של פלוגות אל-קודס של הג'יהאד עוקבות אחר תנועת הישראלים בעוטף עזה, מצלמת אותם כאשר לרוב אין תנועה בכבישים".



אתמול צה"ל הגביר את הכוננות מחשש לתגובת נגד של הארגון מרצועת עזה להשמדת מנהרת הטרור והרג פעיליה, כאשר במסגרת זו הוחלט לנקוט בצעדים נוספים על העלאת הכוננות שהתרחשה כבר לפני שבועיים. ההחלטה מגיעה על רקע הצהרתו של ארגון הטרור, לפיה "איומי ישראל לפגוע בראשי הארגון הם הכרזת מלחמה". 



מערכות כיפת ברזל נפרסו ברחבי הארץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מערכות כיפת ברזל נפרסו ברחבי הארץ. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


מספר שעות לאחר מכן, במהלך פעילות מבצעית ביהודה ושומרון, עצר צה"ל בכיר בג'יהאד האסלאמי ו-13 מבוקשים נוספים בגדה. הבכיר, ששוחרר ב-2011 בעסקת שליט, הוא טארק קעדאן מהכפר עראבה מדרום לג'נין. בתקשורת הפלסטינית דיווחו כי "חיילים נכנסו לפנות בוקר לעיירה ופרצו לביתו של שייח קעאדן ועצרו אותו, ולאחר מכן לקחו אותו למקום עלום".

בהודעה לתקשורת, שפורסמה שלשום מטעם הג'יהאד האסלאמי, נאמר כי "האיומים חושפים את הכוונות האמיתיות להמשיך בתוקפנות שהחלה על ידי האויב הציוני, שהפר את הסכם הפסקת האש בחסות מצרים ב-2014".