"על אף ההערכה בצה"ל שאיום הרחפנים הוא מפתח, ייחודי ומדאיג – אין בידי צה"ל את המענה השלם הנדרש לאיום זה", כך מתריע מבקר המדינה, יוסף שפירא בדוח ביקורת מיוחד שפרסם היום (רביעי) על ההיערכות הלאומית להגנה מפני הרחפנים. "על צה"ל להשלים בהקדם את עבודת המטה הפנימית שלו, כדי להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם מחוץ לשטח המדינה, תוך הקפדה על תיאום עם יתר הגופים הרלוונטיים ובשיתוף עימם", ממליץ שפירא לנוכח ממצאי הדוח. שפירא סבור עוד שגם יש לגבש מענה לאיום הרחפנים שמקורם בתוך המדינה. "בכך גם יימנעו, ככל האפשר, כפל מאמצים, כפל תקציבים וחריגה מלוחות הזמנים המתוכננים בתחומים שבהם קיימת חפיפה בין הגופים הביטחוניים", הוא מסביר.



דוח הביקורת מתריע שבשנים האחרונות חלה האצה משמעותית בפיתוח ובייצור של רחפנים בעולם. "הוזלת מחירם, פשטות הפעלתם, שיפור יכולותיהם וזמינות ערוצי הרכש שלהם הביאו להרחבת השימוש ברחפנים הן לצרכים אזרחיים והן לצרכים ביטחוניים", הוא מציין.



על פי הערכות רשות התעופה האזרחית, בשנת 2017 התקרב מספר הרחפנים בישראל לכ-20 אלף. "השיפור ביכולות הרחפנים והשימוש הגובר בהם מעידים על גידול בפוטנציאל האיום הנובע מהם, בהיבטים הביטחוניים, הפליליים והבטיחותיים – הן מרחפנים שמקורם בשטח המדינה והן מרחפנים החודרים אליה מבחוץ", מתריע עוד שפירא ומזכיר שכבר בשנת 2015, לנוכח התגברות איום הרחפנים, החל המטה ללוחמה בטרור להוביל עבודת מטה בין משרדית להתמודדות מול האיום.



אי הסכמות בין צה"ל למשטרה


"בין צה"ל לבין המשטרה עלו אי הסכמות לגבי האחריות לטיפול באיום, הנובע מרחפנים בשטח המדינה ונמצא, כי אף לא אחד מהם ראה את עצמו אחראי לנושא", קובע שפירא ומזהיר: "גורמי טרור או גורמים פליליים עלולים לנצל מצב זה ולעשות שימוש לרעה ברחפנים".



שפירא קובע עוד, כי אמצעי האכיפה המוקנים לרשות התעופה האזרחית, הן המנהליים והן הפליליים, אינם מספקים מענה מיטבי לצורך אכיפה יעיל של חוק הטיס על מפעילי הרחפנים. "במצב זה קיים סיכון לפגיעה בבטיחות התעופה", הוא מזהיר עוד.



מחברי הדוח מזכירים, כי סמכות רשות התעופה האזרחית (רת"א) להגביל, להתלות, לבטל או לסרב לחדש רישיון של מפעילי רחפנים, אינה ישימה כלפי רובם המוחלט של מפעילי הרחפנים, מכיוון שהם מטיסים רחפנים למטרות פנאי או ספורט, בלי שנדרש לכך רישיון. "סכום העיצום הכספי שבסמכות רת"א להטיל על מי שמפעיל רחפן למטרות פנאי או ספורט בניגוד לחוק הטיס אינו משמעותי ומשום כך אין בו הרתעה", מציין עוד שפירא – "בכוחה של רת"א לבצע אכיפה יעילה באמצעות שני תקני מפקחים בלבד, שאמורים לבצע את פעילות האכיפה בנוסף על תפקידיהם האחרים".



"אף אחד לא אחראי לנושא". מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: פלאש 90
"אף אחד לא אחראי לנושא". מבקר המדינה יוסף שפירא. צילום: פלאש 90



מבקר המדינה מתריע עוד, כי השר לביטחון פנים לא הסמיך את מפקחי רת"א להפעיל סמכויות חקירה לצורך אכיפה פלילית של הוראות חוק הטיס והמשטרה אינה רואה עצמה אחראית לאכיפת כלל העבירות המנויות בחוק, אלא ב"אירועים ספציפיים" בלבד.



"יתרה מכך, המשטרה סוגרת תיקי חקירה הנוגעים להפעלת רחפנים בנימוק שרת"א מוסמכת לחקור עבירות אלו. זאת, למרות שהמשטרה מודעת לכך שהסמכה זו אינה קיימת למפקחי רת"א בפועל", מציין עוד שפירא - "יוצא אפוא, כי אכיפה פלילית של הוראות חוק הטיס בעניין רחפנים אינה מתבצעת כנדרש". המבקר קובע שלמרות שריבוי רחפנים בשמי המדינה טומן בחובו סיכון בטיחותי, בין היתר, לתעופה האזרחית – חוק הטיס אינו דורש את רישומם של רחפנים המשמשים לצורכי פנאי, או ספורט, שהם הרוב המוחלט של הרחפנים המופעלים בישראל.



עוד עולה מהביקורת, כי לחיל האוויר עדיין אין מענה שלם להגנה מפני איום הרחפנים. אמנם בצה"ל נמשכת עבודת מטה להגנה מפני איום הרחפנים, אך טרם נקבעו, ואף לא אושרו ותוקצבו, תהליכי בניין הכוח ותהליכי הפעלת הכוח בתחום זה במסגרת תכנית רב שנתית. "בשל הערכת צה"ל כי איום הרחפנים הוא איום מתפתח, ייחודי ומדאיג ובשל העובדה שעדיין אין בידי צה"ל מענה שלם לאיום, גובר הסיכון, כי שימוש ברחפנים על ידי האויב יישאר ללא מענה מספיק", הוא מתריע. "יש חשיבות רבה לכך שצה"ל יפעל להשלים בהקדם האפשרי את עבודת המטה בנושא ההיערכות להגנה מפני איום הרחפנים שמקורם מחוץ לישראל". 



דרושה היערכות ברמה הלאומית


מבקר המדינה דורש שעם קבלת החלטת הקבינט המדיני-בטחוני, על המועצה לביטחון לאומי להשלים בהקדם את עבודת המטה בהתאם למתווה שיוחלט. "נדרש להתחיל מוקדם ככל האפשר בתהליך הארוך והמורכב של ההיערכות ברמה הלאומית לאיום על היבטיו השונים – התקציביים, הארגוניים, המבצעיים, הטכנולוגיים והמשפטיים", הוא מסביר.



מבקר המדינה ממליץ עוד לנוכח ממצאי הדוח, שרשות התעופה האזרחית תעלה בפני שר התחבורה את הצורך להגדיל את הקנסות נגד הטסת רחפנים בניגוד לחוק. עוד הוא סבור שעל משרדי התחבורה ובטחון הפנים לפעול ללא דיחוי להשלמה תהליך החקיקה, על מנת שאכיפה מנהלית של דיני הטיס כלפי מפעילי רחפנים תתבצע ביעילות ומוקדם ככל האפשר.



בתגובה לדוח המבקר, אמרו במשרד ראש הממשלה כי "סוגיית הרחפנים מוכרת ומטופלת ומדינת ישראל היא מהחלוצות בעולם במתן מענה לבעיה. רה״מ נתניהו הנחה את המל״ל יחד עם משרד הביטחון והמשרד לביטחון הפנים לקדם מוכנות לאומית לסוגיית הרחפנים". 
במשטרה הגיבו: "משטרת ישראל רואה חשיבות רבה בדוח, הבוחן את ההיערכות הלאומית להגנה מפני כלי טייס בלתי מאוישים ורחפנים,  ופועלת כל העת לקידום הנושא,  במטרה לשמור על בטחון הציבור". 

יחימוביץ': "הדוח חושף תמונה מטרידה ומעוררת דאגה"


יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), הודיעה בעקבות דוח המבקר, כי תכנס בהקדם את ועדת המשנה לענייני ביטחון כדי לדון בממצאים המלאים  ולקבל תשובות מהגופים המבוקרים. "הדוח חושף תמונה מטרידה ומעוררת דאגה, הן במישור האזרחי והפלילי, והן בהיבט הביטחוני-פח"עי, ואקום אכיפתי ורגולטורי, היעדר הרתעה, גרירת רגליים ממשלתית, וויכוחים על חלוקת אחריות בין גופי הביטחון – כל אלה אינם פריבילגיה שאנו יכולים להרשות לעצמנו נוכח האיומים הביטחוניים השונים", אמרה יחימוביץ'.



לדבריה, "הגידול המתמיד ברכש ובשימוש ברחפנים, שמספרם בישראל נאמד היום בכ-20,000, מדגיש שבעתיים את הצורך הדחוף בהסדרה כוללת, וטוב עושה המבקר כאשר הוא מתריע על כך בטרם יהיה מאוחר מדי".



מהמשרד לביטחון הפנים נמסר כי הם, "באמצעות משטרת ישראל אשר לא טיפלה ולא הוסמכה בעבר לטפל במרחב האווירי, פועלים יחד ולחוד בהיערכות הנדרשת לנושא הרחפנים. המשרד ביצע עבודת מטה במהלך השנים האחרונות שמטרתה להגדיר את תחומי האחריות והמשאבים הנדרשים לטיפול באיום החדש.  רשות התעופה האזרחית לא פנתה מעולם למשרד להסמיך מפקחים לביצוע חקירות פליליות בתחום ועל כן, ולטענתה אין לה כלל כח אדם למשימה והנושא טרם הוסדר".