חצי שנה אחרי הדיווחים שלפיהם הנשיא דונלד טראמפ סיפר לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולשגריר הרוסי לשעבר בוושינגטון סרגיי קיסליאק פרטים מודיעיניים מסווגים ממבצע חשאי של ישראל נגד דאעש, חשף הלילה (חמישי) המגזין "וניטי פייר" כי הפעולה הישראלית כללה חדירה של סיירת מטכ”ל לשטח סוריה והתקנת האזנות לתא של דאעש שתכנן פיגועים נגד מטוסי נוסעים. "טראמפ בגד בנו", אמר גורם ישראלי בכיר.



לפי הדיווחים, בפגישה שהתקיימה בבית הלבן בתחילת מאי, לאחר פיטוריו של ראש הבולשת ג’יימס קומי, התרברב טראמפ בפני הבכירים הרוסים כי “יש לי אנשים שמעדכנים אותי על מודיעין נהדר מדי יום”.



מיד לאחר מכן הוא סיפר להם פרטים שהגיעו ממדינה שלישית על מזימה של דאעש להחדיר מחשבים ניידים ממולכדים למטוסים, ובהמשך התברר כי מדובר בישראל.



בפרסום של "וניטי פייר", שמתבסס על שיחות עם גורמי ביטחון וביון ישראליים ואמריקאיים, נטען כי המבצע הישראלי המסווג התבצע בסוף החורף שעבר, ובמהלכו הנחיתו שני מסוקי תובלה לוחמים של סיירת מטכ”ל ומומחים טכנולוגיים של המוסד בעומק סוריה.



הכוחות נסעו בג’יפים עם סימנים של צבא סוריה, עד שהגיעו ליעד והתקינו האזנות במתקן שבו פעל תא של דאעש, שלפי החשד תכנן לבצע פיגועים בתעופה העולמית. המידע על התא הגיע מסוכן שהביון הישראלי הצליח להחדיר לעומק ארגון הטרור.




"לוחמים ישראלים הונחתו בעומק סוריה". צילום: אבשלום ששוני
"לוחמים ישראלים הונחתו בעומק סוריה". צילום: אבשלום ששוני



לפי הדיווח, אנשי יחידת 8200 האזינו במשך ימים אחדים לשיחות שניהלו אנשי דאעש, עד שהגיעה ידיעת הזהב, כאשר נקלט דיווח של אחד הפעילים, שסיפר כי הארגון מצא דרך חדשה להחדיר מחשבים ניידים ממולכדים לתוך מטוסים כדי לפוצץ אותם באוויר.



מיד אחרי שהידיעה הגיעה למטה המוסד היא הועברה לביון האמריקאי, ובעקבות זאת הוטל האיסור הדרמטי על העלאת מכשירים אלקטרוניים למטוסים הממריאים לארה"ב.




"אי אפשר לסמוך על טראמפ"




כאשר החלו לדלוף הפרטים על ההתרברבות של טראמפ בפני הבכירים הרוסים, התגובה הישראלית הייתה הלם וזעם. גורמי ביון ישראליים אמרו למגזין כי “יחידות מסוימות יסננו כעת את הדיווחים שלהן לפני שיעבירו אותם לסוכנויות באמריקה”. לפי הכתבה, החששות הישראליים הם שאם “ככה טראמפ מעביר סודות ישראליים לרוסים, אולי הוא גם יעביר אותם לאיראן”.



“טראמפ בגד בנו”, אמר איש צבא בכיר למגזין האמריקאי. “ואם אנחנו לא יכולים לסמוך עליו, נצטרך לעשות בעצמנו מה שהכרחי, אם נהיה עם הגב אל הקיר מול איראן”.




"התרברב בפני הרוסים", טראמפ ולברוב. צילום: AFP
"התרברב בפני הרוסים", טראמפ ולברוב. צילום: AFP



גורל הסוכן של ישראל שהוצב בתוך דאעש לא ידוע ובירושלים סירבו לגלות אם הוא חולץ בשלום או שאותר על ידי אנשי דאעש והוצא להורג. אולם איש מוסד לשעבר ציין כי “מה שקרה לו זו חתיכת מחיר לשלם עבור הטעות של הנשיא”.



הפרסום על ההדלפה של טראמפ לרוסים הגיעה ערב ביקורו של הנשיא האמריקאי בישראל. במהלך הפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון המלך דוד הם נשאלו על הפרשה.



בעוד ראש הממשלה מיהר לשבח את שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות וכינה אותו “נהדר”, טראמפ הכריז כי “מעולם לא הזכרתי את השם או את המילה 'ישראל'. מעולם לא הזכרתי את זה במהלך השיחה. כולכם אומרים שעשיתי את זה, ולכן יש לכם עוד סיפור לא נכון. מעולם לא הזכרתי את המילה 'ישראל'”.



האמירה עוררה תדהמה מצד העיתונאים, שמיהרו לציין ברשתות החברתיות כי כל הדיווחים על הפגישה השנויה במחלוקת עם לברוב וקיסליאק לא כללו את הטענה כי טראמפ אמר לדיפלומטים הרוסים שהמידע הגיע מישראל. היו גם מי שהצביעו על כך שהנשיא אכן מאשר בכך כי ישראל הייתה המקור של המידע על המזימה של דאעש.