במערכת הביטחון זהירים מאוד ולא מוכנים לנפק הערכות מה יקרה בעקבות נאום ירושלים של הנשיא דונלד טראמפ, שהרי הם כבר נכוו לא פעם ולא פעמיים. למעשה, כמעט בכל פעם מאז האינתיפאדה הראשונה התבדו הערכות המודיעין והתחזיות על תגובת הפלסטינים. גם אם תחושת הבטן היא שנאומו של הנשיא יעורר כעס אך רמת האלימות תהיה נסבלת, במערכת הביטחון לא יאמרו זאת.



בכל הגופי הביטחון הרלוונטיים הוגברו בימים האחרונים מאמצי האיסוף המודיעיניים כלפי הרשות והארגונים השונים וכן ברשתות החברתיות, כדי "לבדוק את הדופק". במקביל מתקיימות זה כמה ימים הערכות מצב שוטפות על הצפוי. בהתאם למידע המודיעיני ולהערכות המצב מועברות הנחיות לכל היחידות שבשטח.



לכן מערכת הביטחון, על כל זרועותיה – השב"כ, משטרת ישראל ובעיקר צה"ל - נמצאת זה כמה ימים בעירנות מוגברת, ועד הבוקר לא בוצע שינוי בהיערכות הצבאית, שהרי גם כך כמעט 40% מכלל הכוח הסדיר של צה"ל מצוי במשימות שיטור בגדה. הבוקר, בעקבות היערכות מצב חדשה, הוחלט לתגבר את הכוחות בגדה. 



כחלק מההיערכות לקראת "היום שאחרי" הוכנו גדודי עתודה הנמצאים באימונים או במשימות ביטחון שוטף (בט"ש) בגזרות אחרות, לאפשרות שיוקפצו במהירות ויועברו לתגבור הכוחות בגדה. הרמטכ"ל גדי איזנקוט סייר אתמול בחטיבה המרחבית יהודה וביקר ביישוב היהודי בחברון, גם כדי לעמוד מקרוב אחר ההיערכות.



פת"ח וחמאס קראו כבר שלשום לפלסטינים לצאת להפגנות של "יום זעם - על כוונת טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל". מצד שני, לבכירי הרשות בהנהגתו של אבו מאזן אין כל כוונה להורות על אלימות בכלל, ועל פיגועי טרור בפרט. אבו מאזן חוזר שוב ושוב על עמדתו כי הוא מתנגד לאלימות ולטרור, ובמערכת הביטחון מאשרים זה כמה שנים שפיו ולבו בעניין זה שווים. אבו מאזן גם מבין שהחלטתו של טראמפ להעלות את סוגיית ירושלים לראש השיח הבינלאומי משרתת היטב את העניין הפלסטיני. מנהיגי רוב מדינות ערב ומדינות מוסלמיות כבר הביעו את התנגדותם למהלכי טראמפ והביעו סולדריות עם העמדה הפלסטינית, לאחר שהנושא ירד לפני זמן רב לא רק מסדר היום העולמי אלא גם מזה הערבי.



התרחישים ששורטטו במערכת הביטחון מכסים כמעט את כל האפשרויות. לכל תרחיש הוכנה גם התגובה המתאימה. מדובר בתרחישים שלוקחים בחשבון שיהיו רק צעדי מחאה לא אלימים, כמו מצעדים והפגנות, דרך הפרות סדר, ידוי אבנים והטלת בקבוקי תבערה ועד לניסיונות לבצע פיגועים, בנוסח המוכר בשנתיים האחרונות של "אינתיפאדת הבודדים" – סכינאות ודריסה. נקלחה בחשבון גם האפשרות, גם אם למראית עין היא רחוקה בשלב זה - שיהיה אפילו שימוש בנשק חם.



בשב"כ ובמחלקת הביטחון של משרד החוץ (בטמ"ח) נערכים גם לתרחישי הקיצון בחו"ל, לכן תגברו את הערנות וחידדו את נהלי האבטחה על נציגויות ישראל בכמה מדינות, למקרה שייצאו לעברן תהלוכות של מפגינים.



החשש הגדול ביותר הוא מהצפוי מחר, לאחר תפילות יום שישי ובמיוחד בירושלים שבאחריות משטרת ישראל. חמאס אינו מסתיר את רצונו לשוב ולהבעיר את השטח. בתדרוכים שניתנים למפקדים במשטרה ובצה"ל מושם דגש לנהוג בתקיפות במקרה של הפרות סדר, אך גם בזהירות כדי להימנע מפצועים והרוגים שיכולים להביא למעגל הסלמה.