יום מתוח עבר על כוחות הביטחון לאחר נאומו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בו הכיר בירושלים כבירת ישראל, אך לבסוף למרות מספר פצועים פלסטיניים ועימותים בנקודות חיכוך, ניתן לומר כי היום עבר בשלום. בצבא ובמשטרה מקווים כי גם מחר לא יירשמו אירועים חריגים, למרות תפילות יום השישי והפוטנציאל הנפיץ.



בינתיים לא לוקחים סיכון והוחלט על היערכות מיוחדת לנוכח החשש מהסלמה. בתום הערכת מצב מטכ"לית הוחלט על תגבור כוחות של כמה גדודים וכן של מערכי האיסוף וההגנה המרחבית ביהודה ושומרון. בנוסף, הוחלט להגדיר כוחות כוננות נוספים למקרה של התפתחויות. מעבר גלבוע, צפונית לג'נין, נסגר היום בעקבות התפרעויות והפרות סדר, בהן היו מעורבים מאות פלסטינים. במשרד הביטחון הבהירו שפתיחת המעבר מחדש תהיה בכפוף להערכות מצב. מעבר גלבוע מהווה את נתיב הכניסה והיציאה הראשי לאלפים מידי יום בין ג'נין וצפון השומרון לישראל.



עימותים בעקבות הכרזת טראמפ. צילום: התקשורת הערבית



עימותים רבים נרשמו בין פלסטינים לכוחות צה"ל בעקבות ההכרזה וקריאתם של הפלגים הפלסטינים לצאת למחאות אלימות. הפלסטינים דיווחו על יותר ממאה נפגעים במספר מוקדים ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה. שלושה מפירי סדר נעצרו במזרח ירושלים לאחר שהשליכו בקבוקי מים על כוחות הביטחון.  עימותים נרשמו גם במחנה הפליטים שועפאט, בגדר המערכת ממזרח לחאן יונס שם נפצעו על פי הדיווח ארבעה נערים מירי חיילי צה"ל, אחד מהם באורח קשה, ובעיר העתיקה בחברון. 


הזרוע הצבאית של אשף ברצועת עזה, במסיבת עיתונאים, קראה להתגייסות כללית, להתעמת עם כוחות הביטחון ולבטל את ההכרה בישראל. בלבנון דיווחו כלי תקשורת כי שכונת אל-יהוד בעיר צידון שונתה היום לשכונת אל-קודס, במחאה על החלטת הנשיא טראמפ. עיתון "אל-ג'דיד" ציטט את אחד הצעירים אומר, כי "ההחלטה באה לאור מחאה על החלטת טראמפ, שכן בעינינו ירושלים תישאר בירת פלסטין ובירת כל הערבים". לדבריו, "השם של שכונת אל-יהוד בצידון העתיקה הסתיים ומהיום היא תהיה שכונת אל-קודס".