התחדשו העימותים בירושלים, עזה וביהודה ושומרון: ארבעה שוטרים נפצעו היום (שבת) באורח קל כתוצאה מיידוי אבנים לעברם וטופלו במקום. השוטרים נפצעו במהלך הפרות סדר שכללו עשרות צעירים פלסטינים ברחוב צלאח א-דין בירושלים - הסמוך לעיר העתיקה. בנוסף להפרות הסדר בירושלים, התפתחו הפגנות אלימות בעוד כ-20 מוקדים ברחבי הגדה המערבית, אשר במהלכן מאות פלסטינים החלו ליידות אבנים, בקבוקי תבערה וצמיגים בוערים לעבר כוחות הביטחון. במהלך פיזור ההפגנות נפצעו שלושה פלסטינים ונעצרו 14.



ברצועת עזה, כ-450 פלסטינים החלו ליידות אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל במספר מוקדים נפרדים. ההפגנות ברחבי יו"ש, עזה וירושלים הן במחאה על הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל ביום רביעי האחרון, אשר לאחריה החלו עימותים רבים באזורי החיכוך עם הפלסטינים. בנוסף לכך, אתמול שוגרו שלוש רקטות משטחי רצועת עזה לעבר ישראל, כאשר אחת מהן נפלה בשדרות וגרמה נזק לרכבים באזור.



במקביל לכך, כ-30 מפגינים ערבים ישראלים חוסמים לסירוגין את צומת ואדי ערה לסירוגין, במחאה על הכרזת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל. המשטרה נמצאת במקום ומכווינה את התנועה בהתאם לצורך.



מעצר צעיר פלסטיני בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
מעצר צעיר פלסטיני בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



אבו מאזן יחרים את מייק פנס, בארה"ב מאיימים בתגובה



בזירה המדינית הודיעה הרשות הפלסטינית כי יו"ר הרשות אבו מאזן לא יבקר עם סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, במחאה על ההחלטה להכיר בירושלים כבירת ישראל. יועצו של אבו מאזן לעניינים דיפלומטיים, מג׳די חאלדי, בראיון לקול פלסטין, כי יו"ר הרשות לא יפגוש את סגן נשיא ארה״ב מייק פינס, שיבקר באזור במחצית השנייה של החודש.



חאלדי הוסיף כי "הסוגיה הרבה יותר גדולה מפגישה, משום שוושינגטון, בהחלטה שלה בעניין ירושלים, חצתה קווים אדומים שלא הייתה צריכה לחצות". בנוסף, הוא דחה את האיומים האמריקאים, והדגיש כי "בני העם שלנו וההנהגה שלו דוחים כל איום מכל צד שהוא". יועצו של אבו מאזן סיפר עוד כי בימים הקרובים יהיו מאמצים דיפלומטיים אינטנסיביים, כולל כינוס שרי החוץ של הליגה הערבית וכינוס הפסגה האסלאמית ביום רביעי הקרוב, כדי לתאם את הצעדים אל מול ההחלטה של טראמפ.



בבית הלבן לא נותרו אדישים לדבריו, ולאיומים על כך שיבטל את הפגישה עם פנס, והזהירו את הפלסטינים מפני ביטול הפגישה המדוברת, כך על פי דיווח ב'אל ערביה'. אל החלטתו של אבו מאזן הצטרפו אישים נוספים בעולם הערבי, בהם שייח' אל-אזהר, מהדמויות החשובות באסלאם, השייח אחמד אל טייב, והאפיפיור הקופטי תיאודורוס השני, שניהם מתגוררים במצרים.