הקמת המכשול בגבול רצועת עזה תסתיים בעוד ארבעה חודשים, כך פורסם הערב (ראשון) בחדשות עשר. עוד נאמר כי 90% מהמכשול כבר נפרס לאורך הגבול. מדובר באותו מכשול שהביא לאיתור שתי המנהרות של הג'יהאד האסלאמי וחמאס בחודשיים האחרונים.



לפני ארבעה חודשים דיווחנו כי המכשול בין ישראל לרצועת עזה כולל שלושה מרכיבים: קיר בטון מזוין וברזל בעומק רב של עשרות מטרים במעבה האדמה, שאליו יחוברו חיישנים. ייעודם יהיה לזהות רחשים ורעשים של חפירת מנהרות במעבה האדמה. נוסף לכך, תוקם גדר עילית גובה של שישה מטרים, שלאורכה ייבנו ויותקנו מגדלי תצפית, מצלמות ועמדות פיקוד ובקרה. כל אלה יחוברו למתקן שליטה מרכזי בבסיס עורפי בג’וליס.

חשיפת מנהרת טרור שחדרה לישראל מרצועת עזה


כל הרכיבים של המכשול התת-קרקעי והעילי עברו סדרת בדיקות קדחתנית של צה"ל ומשרד הביטחון, שהעידו כי הטכנולוגיות הן ישימות ופועלות. אך גם אם הטכנולוגיה לא תצליח לאתר במאה אחוז את חפירת המנהרות, הרי שקיר הביטחון יקשה על החופרים לחדור לשטח ישראל. העובדים מישראל ומחוץ לארץ במיזם הקיר עוברים בדיקות רקע ביטחוניות בהנחיית שירות הביטחון הכללי.



לות קילומטר אחד של המכשול, על כל מרכיביו, היא כ-42 מיליון שקל. העבודות החלו כבר לפני כמה חודשים והן מחולקות לקטעים. ארבע חברות זכו במכרזים: דניה סיבוס, סולל בונה, אוליצקי והאחים גבאי. חלק מהחברות הזוכות חברו לקבלני תשתיות וציוד כבד מחוץ לארץ, בין השאר מאיטליה ומספרד. בעוד שלושה חודשים, כשהעבודות יכנסו לשלב מואץ, יימצאו לאורך הגבול, שאורכו 65 ק”מ, כאלף פועלים. צה”ל, באמצעות משרד הביטחון, יספק להם אבטחה.



בנוסף, מתוכנן גם מכשול ימי: מדובר בהקמת מזח בגבול הרצועה ועליו גדר בגובה של שישה מטר, שעליה יותקנו חיישנים ואמצעי מודיעין שיקשו על יחידות הקומנדו הימיות של חמאס לחדור לישראל, כפי שניסו לעשות במהלך מבצע צוק איתן לפני שלוש שנים. יודגש כי הן המכשול היבשתי והן הימי נבנים בשטח ישראל במרחק של כ-200 מ' מהגבול, כדי לשלול מהארגון האסלאמי השולט על הרצועה את זכות הטיעון כי ישראל מפרה את ריבונות עזה.