שקט מתוח נרשם הבוקר (ראשון) ביישובי הדרום לאחר שחיל האוויר תקף הלילה באמצעות מטוסי קרב עמדת תצפית השייכת לארגון חמאס בדרום רצועת עזה. צה"ל מסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לירי הרקטות שבוצע שלשום לעבר שטח המועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב. "הירי החמור ביום שישי הוכיח שוב שאיראן, באמצעות ארגוני טרור סוררים וקיצונים פועלת לדרדור המצב האזורי, משחקת בחייהם של תושבי עזה ועשויה להוביל את הרצועה להסלמה לאחר שנות שקט ביטחוני. על חמאס מוטלת האחריות המלאה למצב והשלכותיו", מסר דובר צה"ל.

 

כזכור, באמצע הטקס לציון יום הולדתו ה־24 של אורון שאול, שגופתו מוחזקת בידי חמאס בעזה, נשמעו שלשום אזעקות צבע אדום בכמה אזורים בעוטף עזה. מאות אורחים שהשתתפו בטקס נשכבו על הדשא מתחת למושביהם, אחרים מצאו פינות מוגנות. זמן קצר לאחר מכן נורו כמה פצצות מרגמה מתוצרת איראנית לעבר הנגב. אחת המרגמות פגעה במבנה באזור ושתיים אחרות יורטו על ידי כיפת ברזל. זהבה שאול, אמו של אורון ז"ל, אמרה לאחר הטקס לחדשות עשר: "הירי מראה לנו מי אלה באמת חמאס, שיעשו כל דבר כדי להקשות עלינו - וזה לא יעזור להם. המשכנו את הטקס למרות הכל, ואני חושבת שזה היה הישג מכובד".
 
שאול הוסיפה: "למרות שנבהלנו, הבנו שהחבר'ה שגרים פה עוברים את זה כמעט מדי יום, ואנחנו רק פעם בשנה. המשכנו את הטקס, כי הם לא ימנעו מאיתנו את זה. אורון נמצא ממש כאן מעבר לגדר, לכן החלטנו לציין את היום הזה כאן כדי שנהיה כמה שיותר קרובים אליו. מקווה שהוא יודע ושומע שאנחנו כאן ולא נוותר עד שהוא יחזור. המחשבות שלי כעת הן על הממשלה. אני רוצה את אורון בבית. אני לא שלחתי אותו לקרב - מי ששלח אותו צריך להחזיר אותו".

ירי רקטות מרצועת עזה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ירי רקטות מרצועת עזה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
במערכת הפוליטית הביעו דאגה ממתקפת הרקטות ובעיקר מן העיתוי שבה נעשתה. "הירי על הטקס של משפחת שאול מעיד שאיבדנו את ההרתעה", אמר יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי, ממשתתפי הטקס. "כל השאר סיפורים ונאומים. הם יודעים שיש כאן טקס, והם יורים. זה בלתי נסבל. אני מקווה שהממשלה תגיב כמו שצריך". ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), חבר ועדת חוץ וביטחון, הצטרף לביקורת ואמר: ״ממשלת נתניהו נכשלה כישלון חרוץ. ההרתעה כשלה. משחק החתול והעכבר עם חמאס יביא אותנו לשום מקום. יש להכות בחמאס מכה גדולה ולכפות עליו הסדרים ארוכי טווח, אחרת חייהם של תושבי הדרום יהיו הפקר".
 
גם שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס למתרחש בדרום, וביום חמישי האחרון אמר בראיון ל"אל־מונסק", אתר היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים בשפה הערבית: "לאחר שהאיראנים הצליחו להרוס כליל את תימן, סודן, לבנון וסוריה, הם החלו להרוס את עזה. את ראשי המשטר בטהרן לא מעניינת המציאות העגומה בעזה ולא עתיד הילדים שם. מה שמעניין אותם הוא אידיאולוגיה קיצונית וכמה שיותר לפגוע בישראל. אחרי שהאיראנים יבואו לרצועת עזה שום גורם בינלאומי לא ישקיע שם גרוש אחד. אחרי צוק איתן אפשרנו לקהילה הבינלאומית לבנות פרויקטים בעלות של מיליארדי דולרים. עם האיראנים כמשפיעים העיקריים, אף אחד לא ישים גרוש".

 
ליברמן התייחס גם לראשי חמאס ואמר: "סאלח אל־עארורי חי תחת חסות חיזבאללה בלבנון. הוא נוסע בכל העולם ונהנה בבתי מלון מפוארים. הוא לא מייצג את תושבי רצועת עזה. הם לא מעניינים אותו. למרוואן עיסא, ראש הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, וליחיא א־סנואר, ראש הארגון ברצועה, יש חשמל 24 שעות ביממה, אבל ל־99% מתושבי רצועת עזה יש חשמל בממוצע בין ארבע לשש שעות ביום". שר הביטחון פנה אל תושבי הרצועה ואמר: "אני מציע לכם, תחשבו על הילדים שלכם, על העתיד שלהם, ותתחילו ללחוץ על מנהיגי חמאס לשנות את הכיוון. כרגע זו טיסה לשום מקום. אם תשנו את הכיוון, תאמינו לי, תבנו פה קודם כל עתיד טוב לילדים שלכם. תתחילו להפעיל לחץ על מנהיגות חמאס".