55 חיילים נהרגו בשנה האחרונה, כך עולה מנתונים שפרסם הערב (שלישי) צה"ל. שבעה מהחיילים נהרגו במהלך פעילות מבצעית או פיגוע, 16 מתו כתוצאה מחשד לאובדנות, תשעה בגלל מצב רפואי, שניים בתאונות מבצעיות, ארבעה בתאונת דרכים בצבא, שמונה בתאונת דרכים באזרחות ותשעה מתאונות שונות. מדובר בעלייה משמעותית לעומת השנתיים הקודמות, בהן נהרגו 41 ו-36 חיילים ב-2016 ו-2015 בהתאמה. 

כאמור, בשנה החולפת היו 16 מקרים שבהם יש חשד להתאבדות: 13 חיילים בסדיר, שני קצינים וחייל מילואים אחד. כמו באזרחות, שיעור המתאבדים בקרב נשים נמוך הרבה יותר ועומד על מקרה אחד, כאשר ב-2016 המספר עמד על אפס. ראש מטה אגף כוח האדם בצה"ל, תת אלוף מירב קירשנר, ציינה בשיחה עם כתבים כי הנתון הזה מבטא המשך יציבות בירידה במספר המתאבדים בצה"ל אל מול עשורים קודמים, בהם היו גם שנים שמספר אירועי האובדנות בשנות השיא הגיע גם עד 40 מקרים.



נתוני חללי צה"ל בעשור האחרון
נתוני חללי צה"ל בעשור האחרון



תא"ל קירשנר מציינת כי מגמת הירידה החלה לאחר שב-2006 צה"ל יישם תוכנית חדשה למאבק בתופעה העצובה. "המודעות שגברה בצה"ל והתוכנית המלווה הורידה את שיעור ההתאבדות בצה"ל בלמעלה מ-50 אחוזים", הוסיפה קירשנר.



תא"ל מירב קירשנר. צילום: דובר צה"ל
תא"ל מירב קירשנר. צילום: דובר צה"ל



בניגוד למקובל לחשוב, מנתוני צה"ל עולה כי מספר המתאבדים בהכשרות הראשוניות (טירונות) נמוך. עם זאת, עדיין בשנה הראשונה לשירות הצבאי מספר המתאבדים גבוה באופן יחסי למשך השירות המלא. תא"ל קירשנר הוסיפה כי מבדיקה אל מול נתוני צבאות אחרים שנוהגים לחשוף גם הם את הנתונים, עולה כי בצה"ל שיעור המתאבדים הוא הנמוך ביותר בצבאות המערב.