האם פרשת החייל היורה היא הראשונה בדרך להתרחשותם של מקרים דומים? לפי ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, התשובה היא כן. בנאום שנשא הערב (רביעי) בפני תלמידי מכינה קדם צבאית, טען ברק כי "מקרה אלאור אזריה הוא מקרה קל מול מה שמחכה בהמשך הדרך".



"על פי החוק הישראלי, חלק מהפקודות שמפקדי צה"ל עלולים לקבל, עלול להתנוסס מעליהם דגל שחור", הסביר ברק, שהוסיף: "אנחנו מכירים את זה מקרוב, היינו חברים של הדרום-אפריקאים הרבה לפני שנהיינו חברים של מנדלה, וראינו בדיוק מה קורה. איך צריך לעצום את העיניים".



לטענתו, "מקרה אלאור אזריה הוא מקרה קל מול מה שמחכה בהמשך הדרך. ולכן, יימצאו מצבים שבהם אנשי שב"כ וקצינים יקבלו פקודות שהן בלתי חוקיות בעליל, והפקודות האלה, לפי החוק הישראלי, הם לא רשאים לסרב להן, אלא חייבים לסרב להן". 



זוהי לא הפעם הראשונה שבה ברק מתייחס לחייל היורה. בראיון בגל"צ, שהתקיים בנובמבר 2016 הוא מתח ביקורת על שר הביטחון, אביגדור ליברמן, עקב פנייתו לנשיא המדינה לחון את החייל, שנשלח ל-14 חודשים לכלא. ברק אמר אז כי "מה שהוא עשה זה פסול ברמה האישית. שר הביטחון לפניו לא היה מעלה על דעתו לעשות את זה, בעיקר כי מי שצריך להמליץ על זה הוא הרמטכ"ל. אני בטוח שהנשיא לא יתחשב בבקשתו של ליברמן".

שנה וחצי לפני כן ברק אף טען כי "במקום שבו דמויות כחזן והצל, ׳לה פמיליה׳ ואלאור אזריה - הם גיבורי תרבות, וחלקם אף מטיל פחד משתק בראש הממשלה המכהן - במקום כזה אני אומר: נכון, זה לא גרמניה לפני 70 או 80 שנה. אין כאן עדיין משטר פשיסטי, ואנחנו גם לא ניתן שיהיה. אבל זה מזכיר מאוד את דרום אירופה ודרום אמריקה לפני 90 או 110 שנים. ו׳ניצנים׳? יש ויש. ועוד איך. ואני חוזר ומתריע: אם זה נראה כמו ׳ניצני פאשיזם׳, הולך כמו ׳ניצני פאשיזם׳ ונובח כמו ׳ניצני פאשיזם׳ - אז זה ניצני פאשיזם. מה לעשות, יש דברים כואבים שחייבים להיאמר. כי הם האמת".