שי הרמתי, תושב יצהר, סיפר הבוקר (רביעי) לכאן ב' כיצד לפני כשבוע וחצי כיוון אליו אדם אקדח בעת שנסע ברכבו לא הרחק מזירת הפיגוע אמש, בה נרצח הרב רזיאל שבח. "ממש במקביל אלי עוצר משהו. אני חשבתי שהוא צריך משהו. לפתע הוא שלף אקדח", סיפר הרמתי, "צומת ג'ית היא צומת מרכזי שמחבר בין גב ההר לדרך לנתניה. אנחנו מדברים על כמה עשרות מטרים מזירת הרצח".



"ברגע שאני קולט שזה אקדח, אני מנסה להסתתר ולהיצמד לדופן של הרכב", המשיך, "אני פותח את הדלת. שאני פותח ויוצא הוא נבהל והוא פשוט בורח עם הרכב לכיוון שכם. מדובר בצומת אחד לפני שכם. אין שום מחסום של צה"ל בניגוד לצמתים אחרים בכניסה לשכם. אני מסתכל בכל המרחב סביבי ואין כוח של צה"ל אני מרים טלפון למשטרה. ומתחילים להגיע כוחות ביטחון. שאני שואל אותם למה הם צריכים לתחקר אותי? בטח יש מצלמות. ביישוב שלי יצהר יש שלוש מצלמות והם עונים לי אין מצלמות בכל הצומת. אני שואל למה אין מחסום? אני לא מקבל תשובות.


הרמטכ"ל איזנקוט בזירת האירוע. קרדיט: דובר צה"ל

עוד הוסיף כי "כמו שאתם יודעים התושבים פה כל הזמן דורשים ביטחון יותר רציני ויותר מקיף. משהו שבאמת יכול למנוע את הדברים האלה. הם תחקרו את האירוע ונתנו תמונות לזהות את הדמות. מצד שני את כל האירוע היה אפשר למנוע לו היה מחסום. אדם יכול לעשות מה שעולה על רוחו ולברוח לשכם".



מהמשטרה נמסר כי "אם קיבלת הדיווח בוצעו סריקות על מנת למצוא את החשוד. החקירה מתנהלת ואנחנו לא מדווחים על חקירות מתנהלות כל הכיוונים נבדקים כולל הפלילי. משטרת ישראל תעשה מה שנדרש כדי למצות את הדין במקרה".



צבי סוכות, פעיל ימין בולט ביהודה ושומרון, פרסם כיממה לפני הרצח פוסט בו תיאר את המקרה של הרמתי, ואת החשש מכך שאירוע כזה יקרה שוב. "אב לתשעה תושב יצהר וחתן של דמות מוכרת מאוד נרצח בשומרון. שבעה.. יתומים.. אלמנה. שרים ונכבדים שמנחמים, ואולי אפילו ראש הממשלה ושר ביטחון שיבטיחו כמה יח"ד או עונש מוות.. כתר על הכפרים מסביב, חקירה מהירה של השב"כ, ומעצר של הרוצחים.. רק מה.. ברחמי שמים לערבי שניסה לרצוח בשבוע שעבר את שכן שלי ש' היה כנראה מעצור באקדח. וכל זה לא קרה.



"יום ראשון שעבר ש' בדרך ליצהר מאט בצומת גלעד כשרכב עם לוחית זיהוי צהובה נצמד אליו ועוצר לידו. ש' בתמימות חושב שמישהו רוצה לשאול אותו שאלה ופותח את החלון. הערבי מכוון לו את האקדח לראש מטווח מטר, ש' באינסטינקט פותח את הדלת ומסיבה לא ברורה במקום לירות בו הערבי נסע לשכם.



"כניסה של צה"ל לשכם היא סיפור מסובך שדורש תכנון ותיאום עם מנגנוני המחבלים. לכן יש לו מספיק זמן להחביא את האקדח להחליף בגדים ולוחיות רישוי ולהיעלם. המחבל טרם נעצר. מה שאומר שיש מישהו עם נשק שכבר קיבל החלטה לרצוח ומסתובב חופשי לידנו. ככה בדיוק בוצע הרצח של הזוג הנקין לעיני ילדיהם בחג הסוכות לפני שנתיים. ערבים מתועבים שחיכו סמוך לכניסה לשכם, רצחו, וברחו פנימה.





"רק קצת יודעים", המשיך, "אבל לפני שהחוליה רצחה את הזוג הנקין, הם ירו בכמה רכבים אחרים בחווארה ובצומת גלעד במתכונת דומה. ירי ובריחה פנימה לשכם. רק אחרי שרצחו הם נעצרו בין לילה ולפחות סמוך למקום הרצח חסמו להם את הגישה לציר. יש המון מה לעשות אבל אני לא מצפה מצה"ל לשנות את כל הראש ביום. בואו נתחיל מזה שלפחות עד שעוצרים את המחבל, בכניסות וביציאות משכם יהיו מחסומים פעילים. זה יצמצם את הסיכוי שלו לרצוח במתכונת כזו ב99%".



"למה זה לא קורה? כדי לא להכעיס חלילה את הרשות וכל מיני חשבונות שניצן אלון הכניס למערכת כשהיה אלוף פיקוד מרכז. בואו ביחד נלחץ על המערכת להחזיר את המחסומים לשכם. ולו עד למעצר המחבל. בהחלט נוריד את הסיכוי לכותרת כזו בכל שעה".



הבוקר הגיע ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, לזירה בה בוצע פיגוע הירי אמש סמוך לחוות גלעד. הרמטכ"ל קיבל סקירה ממפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, ממפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף ערן ניב, מראש המנהל האזרחי, תת-אלוף אחוות בן חור, ממפקד חטיבת שומרון, אלוף-משנה גלעד עמית וכן מגורמי שב״כ.
הרמטכ"ל שמע על פרטי הפיגוע וכן על הפעולות שבוצעו בעקבותיו במרחב החטיבה המרחבית "שומרון". בין הפעולות התבצעו פעולות הגנה בדגש על הישובים והצירים, כתר על העיר שכם וכתר על כפרים נוספים באזור. כמו כן, התבצעו פעולות מודיעיניות שונות על מנת לאתר את המפגעים.
״העיסוק העיקרי כרגע הוא לאתר את החוליה, לעצור אותה ולמנוע אירועים נוספים וזאת לצד היערכות להמשך הפעילות במרחב יהודה ושומרון גם במהלך הימים הקרובים", אמר איזנקוט. במהלך הסיור הטיח בו סוכות את הטענות על כך שאין מחסומים ועל חוסר הביטחון של תושבי המקום.