בפשיטת הימ"מ בג’נין על מתחם המחבלים שרצחו את הרב רזיאל שבח ז"ל נהרג מחבל ושניים אחרים נעצרו. ואולם ככל שחולף הזמן כך גובר הסיכוי שאחד המחבלים, כנראה ראש החוליה, נמלט מהזירה או כלל לא היה בה בעת הפשיטה. כוחות הימ"מ הגיעו למקום שלשום בלילה, ולמרות הפציעה המוקדמת של שני לוחמי הימ"מ - אחד נפצע קשה מקליע שפגע בפלג גופו העליון והשני נפצע קל כשנורה ברגלו - המבצע המשיך עד מעצרם של שניים מהמחבלים שמעורבים בפיגוע.



גם אם יתברר שראש החוליה שביצעה את הפיגוע בתשעה בינואר ליד חוות גלעד עדיין חופשי, במערכת הביטחון לא רואים בפעולה כישלון מבצעי. גורם ביטחוני סיפר ל"מעריב" כי עצם העובדה שהפעולה הסתיימה במעצר של שני מחבלים והריגת מחבל נוסף, ככל הנראה סייען לחוליה, למרות המורכבות והאירועים שהתפתחו בשטח, מצביעה על הרמה המקצועית הגבוהה של כוחות הימ"מ. אם אכן המחבל הצליח לחמוק מהזירה, צפויות פעולות ומבצעים נוספים בניסיון לאתרו.



מזמן לא היה בשטחים אירוע בסדר גודל כזה, שבו מופגנת מקצועיות רבה של חוליית המחבלים. לפי הגורם הביטחוני, "כבר לאחר ביצוע הפיגוע הסתמן שמדובר בחוליית מחבלים שבאופן יחסי רמת המקצועיות שלה גבוהה מהרגיל בכמה היבטים: תכנון הפיגוע ואיסוף המודיעין, ביצוע הפיגוע עצמו ורמת אמצעי הלחימה התקני שהיה להם, המילוט מהזירה ללא עקבות, בחירת יעד מסתור רחוק מאזור הפיגוע ומעטפת שלמה שסייעה להם. למרות כל זאת צריך לזכור שהשב"כ ואמ"ן בתוך שבוע הצליחו לשים את היד ולאתר את חוליית המחבלים, נתון שמראה על רמת כיסוי מודיעיני גבוה בשטח".



כוחות צה"ל בג'נין. צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל בג'נין. צילום: דובר צה"ל



השאלה שמעסיקה כעת את מערכת הביטחון היא אם מדובר באירוע חריג, או שהחוליה, שבאיכותה הזכירה חוליות מחבלים רבות שאיתן צה"ל התמודד באינתיפאדה השניה, מסמנת מגמה חדשה. זאת בעיקר עקב המשך הניסיונות של חמאס וגורמים נוספים להעביר כסף והכוונה מרצועת עזה לביצוע פיגועי טרור באיו"ש.



בתגובה לפעילות צה"ל ב’ג’נין הכריז חמאס על המחבל שנהרג בהיתקלות, אחמד נאסר ג’ראר, כשהיד ואיים לנקום בישראל ובגורמים ברשות שאותם האשים הארגון בסיוע לישראל.



בתוך כך, נשיא המדינה ביקר אתמול את לוחם הימ"מ שנפצע באורח קשה בפעולה ומאושפז בבית החולים רמב"ם בחיפה. "נמשיך ונאמר לכל מי שמבקש לשלוח בנו יד - נשיג אתכם בכל מקום", הצהיר הנשיא.



חייל צה"ל בחיפוש אחר המחבל. צילום: דובר צה"ל
חייל צה"ל בחיפוש אחר המחבל. צילום: דובר צה"ל



גם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הגיע לבית החולים, יחד עם מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב שבתאי. "שמעתי בדרך שבתנועתו של אבו מאזן, הפת"ח,


מכנים את המחבלים אריות", אמר. "אז לא. מי שרוצח אזרחים ומתחבא בדירות מסתור הוא לא אריה, הוא עכבר. ולוחמינו יגיעו אל אותם עכברים בכל חור שבו הם יסתתרו ויסגרו איתם חשבון, כפי שעשו הלילה לוחמי הימ"מ".



אמש ביקרו בבית החולים גם אילנה ומשה שבח, הוריו של קורבן הפיגוע הרב רזיאל שבח ז"ל ונפגשו עם אחד מלוחמי הימ"מ שנפצעו בפעילות בג’נין נגד המחבלים החשודים בביצוע הירי.



"זה היה מפגש מרגש מאוד. פגשנו את משפחתו של הלוחם והתחבקתי עם אמו ובכינו. דיברתי עם הלוחם ואמרתי לו שאנחנו מודים לו בשמו של רזיאל ז"ל", אמרה האם אילנה והוסיפה: "הבת שלי עטרת, אחות של רזיאל, אמורה להתחתן בחודש הבא וקבענו שהלוחם ומשפחתו יהיו אורחי הכבוד של החתונה. הוא גיבור ישראל. אמרו לו שכל המדינה מודה לו על הסיכון שלקח. והודינו לו בשמו של רזיאל".