הרשות הפלסטינית פועלת לנטרל זירת מטענים שנחשפה ביממה האחרונה, צפונית לטול כרם, ועל פי ההערכה יועדה לפגוע בכוחות צה"ל שנעים בציר במהלך פעילות מבצעית. על פי דיווח המשטרה הפלסטינית, 12 מטענים נמצאו בציר שבין עתיל לעלאר, הסמוכות לעיירה שבצפון יהודה ושומרון לאחר שהגשם חשף אותם ואזרחים פלסטינים הודיעו על כך לכוחות הביטחון המקומיים.



בשלב זה לא ידוע מי הטמין את המטענים אך ההערכה היא כי הם יועדו לפגוע בכוחות צה"ל שנעים בציר. מציאת המטענים המורכבים והעוצמתיים, שלא נראו זה שנים רבות היא עליית מדרגה בגל האלימות האחרון, שעד לאחרונה התאפיין בעיקר בניסיונות פיגועי דקירה ודריסה. בנוסף לזירת המטענים, בחודש האחרון בוצע פיגוע ירי קטלני באזור חוות גלעד, מערבית למקום מציאת המטענים.



"עליית מדרגה". מטען החבלה שנמצא מוטמן מתחת לכביש, צילום: המשטרה הפלסטינית
"עליית מדרגה". מטען החבלה שנמצא מוטמן מתחת לכביש, צילום: המשטרה הפלסטינית




מורכב ורב עוצמה. צילום: המשטרה הפלסטינית
מורכב ורב עוצמה. צילום: המשטרה הפלסטינית



סימנים של עליית מדרגה



כזכור, בפיגוע הירי סמוך חוות גלעד נרצח הרב רזיאל שבח ז"ל, לאחר שאש נפתחה על הרכב בו הוא נסע סמוך למאחז בו התגורר. רזיאל, היה אב לשישה ילדים, כשהקטן שבהם בן חצי שנה בלבד. ששון טרבלסי, שהכיר את הרב סיפר לאחר הרצח כי "הוא צעק בקשר לאחר האירוע 'ירו בי', והספיק להתקשר לאשתו ולהגיד לה 'ירו בי, אני אוהב אותך'. למרות שהיה נשוי ומתנדב, הוא הוסמך לרבנות והתחיל ללמוד לדיינות. הרצון שלו להתקדם תורנית היה גדול. הוא היה יהודי גדול בכל הלב והנשמה".



בנוסף לכך, במהלך מבצע ללכידת רוצחי הרב בעיר ג'נין, נפתחה אש לעבר כוח ימ"מ שפעלו ושני לוחמים מהכוח נפצעו, האחד באורח קשה והשני באורח קל. לאחר המבצע, הביעו במערכת הביטחון חשש מסימנים של עליית מדרגה במהלך הפיגוע, ואמרו כי "כבר לאחר ביצוע הפיגוע הסתמן שמדובר בחוליית מחבלים שבאופן יחסי רמת המקצועיות שלה גבוהה מהרגיל בכמה היבטים: תכנון הפיגוע ואיסוף המודיעין, ביצוע הפיגוע עצמו ורמת אמצעי הלחימה התקני שהיה להם, המילוט מהזירה ללא עקבות, בחירת יעד מסתור רחוק מאזור הפיגוע ומעטפת שלמה שסייעה להם. למרות כל זאת צריך לזכור שהשב"כ ואמ"ן בתוך שבוע הצליחו לשים את היד ולאתר את חוליית המחבלים, נתון שמראה על רמת כיסוי מודיעיני גבוה בשטח".