בישראל מעריכים כי השנה הקרובה צפויה להיות מתוחה יותר בחזית הצפונית, ובפרט בגזרת לבנון מול חיזבאללה. הערכות אלה נשענות על החרפת ההצהרות מצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד בניין הכוח וההתעצמות המואצת של הארגון, וכן על ההכרעה המסתמנת במלחמת האזרחים בסוריה. כל אלה יחד עלולים להוביל להסלמה לאורך הגבול עם לבנון.



ברקע עומדים הדברים שפרסם אתמול דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס באתרים ערביים שונים, שבהם יותר מרמז על כך שחיזבאללה ואיראן שבו לבנות מפעל לייצור רקטות מדויקות על אדמת לבנון. כזכור, בדיווחים באתרי חדשות ערביים צוטט תא"ל מנליס באומרו "לבנון הפכה למפעל הטילים של איראן". עוד הזהיר דובר צה"ל את הלבנונים כי האיראנים משחקים בעתידם.



כאמור, בישראל כבר מזהים כי לנוכח הניצחונות של אסד ושותפיו בלחימה בסוריה, השנה הקרובה צפויה לעמוד בסימן שובו של הארגון הלבנוני־שיעי להתמקד בנעשה בארצו, תוך צמצום המעורבות הצבאית בסוריה. לפי ההערכה, מבחינת חיזבאללה קיים צורך בהגדרת ישראל כאויבת המרכזית. צורך זה צפוי להתחזק בחודשים האחרונים כחלק מאתוס ההתנגדות של הארגון ועל רקע הביקורת הפנימית בלבנון על המחירים הכבדים ששילם חיזבאללה בלחימתו לצד כוחות משטר אסד בסוריה. בישראל מזהים התגברות של מגמה זו בחודשים האחרונים.



חיזבאללה בגבול הצפון. צילום: רויטרס



ההערכה במערכת הביטחון אינה מתייחסת רק להחרפת הטון מצדו של חסן נסראללה נגד ישראל, אלא גם לתהליכי בניין כוח והתעצמות מואצים של חיזבאללה ומוכנותו הגוברת והולכת לקראת עימות אפשרי עם ישראל, אם יפרוץ.



הלחימה בסוריה ואתגריה, הלוחמים שנהרגו ונפצעו והעלות הגבוהה במשאבים, תבעו בשנים האחרונות את מלוא תשומת הלב של הארגון אל חזית זו, והחזית מול ישראל הוצבה בסדר עדיפויות נמוך.



לוחמי חיזבאללה בגבול עם ישראל. הארגון שב להתמקד בנעשה בלבנון. צילום: רויטרס



נוסף על כך, בישראל מעריכים כי איראן וחיזבאללה צפויים להגביר את הניסיונות לפיתוח נשק מתקדם בייצור עצמי. תהליך זה, גם אם במידה מצומצמת יותר, נכון גם לגבי רצועת עזה והקשר של חמאס והג'יהאד האסלאמי עם איראן. על פי ההערכה, תהליכי ייצור הנשק העצמי מקודמים, בין היתר, על ידי יועצים שנשלחים לסייע מאיראן, כתחליף מסוים למשלוחי נשק ישירים שעלות השינוע שלהם דרך צירי ההברחה השונים יקרה מאוד, והם חשופים לגילוי מוקדם מצד מעצמות שונות וישראל כשהם בדרכם ללבנון.



יש לציין כי מערכת הביטחון ממשיכה במגמת השיפור הניכר והעיצוב מחדש של הגבול עם לבנון. כל הפעולות נעשות בשטח הישראלי. עד עכשיו, מלבד כמה פרובוקציות מקומיות של פעילי חיזבאללה, הפרויקט עובר בשקט יחסי. לא מן הנמנע כי בתקופה הקרובה יגבירו בחיזבאללה את הפרובוקציות באזור הגבול.