הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, הזהיר אתמול את שרי הממשלה כי עזה עומדת בפני קריסה כלכלית וכי גובר הסיכוי לעימות כבר במהלך 2018. יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), התייחס לדבריו בשיחה עם ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM ואמר כי "לוועדת חוץ וביטחון אין אלא להסתמך על ההערכות של השב"כ ומערכת הביטחון, שיודעים היטב מה מתרחש בעזה".



לדברי דיכטר, הבעיה של עזה היא לא הבעיה ההומניטרית והכלכלית. "ארגון חמאס השתלט על עזה לפני 11 שנים. כיום הוא מבין את הטעות הזו, מתחרט שזרק את הרשות הפלסטינית ומנסה לעבור למודל לבנון. אנחנו כמדינת ישראל צריכים להיזהר שלא להיגרר למשחק של חמאס. לחמאס אין טריטוריה אחרת בה הוא מרגיש כמו חיזבאללה בלבנון וכיום הוא מחפש את הדרך לרדת מהעץ הזה. עבאס בעצמו הודיע ממש לפני כמה ימים שהוא לא מוכן עוד לתת לחמאס להיות כמו החיזבאללה בלבנון".

כשנשאל על מערכה נוספת בעזה בקיץ הקרוב השיב ראש השב"כ לשעבר כי "אני לא חושב שאנחנו הולכים למערכה נוספת בעזה באופן יזום. חמאס יודע שהמערכה הבאה בעזה תיראה הפעם אחרת מאוד מהמערכות הקודמות. עזה היא העוגן האחרון והרציני שנותר לארגון והוא לא ימהר לסכן אותו. הישועה שלו לא תגיע מאירוע מלחמתי בעזה. זה עלול להיות עבור הארגון אירוע טראומטי שלא ראה כמותו".

"אין לנו אינטרס שעזה תקרוס,, אמר דיכטר. "ישראל מתירה להמון גופים הומניטריים להגיש סיוע לעזה וגם מגישה בעצמה סיוע לאזרחים עזתיים יום-יום. אנחנו קשובים להערכות של הרטמכ"ל והשב"כ ומלווים מאוד מקרוב את עזה על מנת להבטיח שהמדיניות הישראלית מול עזה לא גוררת אותנו לסבב נוסף. הניסיון לצייר תמונה בה מתחממים המנועים לסבב הבא אינה נכונה עבור הצד הישראלי".

עריכה: איתמר זיגלמן