בעוד שהמחבל שרצח את הרב איתמר בן גל טרם אותר, גורמים בשב"כ מציינים שההצלחה בלכידת המפגע מחוות גלעד התאפשרה בזכות עשרות אנשים שעבדו מדי לילה, גברים ונשים, אשר הרכיבו את כל החלקים לתמונה אחת שלמה, שהתפתחה במהלך התקופה האחרונה. פעילות מהסוג הזה דורשת שילוב של כל הדיסציפלינות הפועלות במקרים כאלה, וכוללות רכזים, אנשי מודיעין, אנשי שטח ובעלי תפקידים נוספים.



בתוך כך, חקירת הפיגוע טרם הסתיימה ועדיין נמשכת. בחולייה היורה היו שניים והחקירה מתמקדת כעת בחשודים הרבים שסייעו למהלך והיוו את התשתית שגיבתה את החוליה בהכנות לפיגוע, וזו שעזרה בשלבי ההסתתרות. בהקשר זה, יש לציין כי אחמד נאצר אל ג'ראר החליף כמה כתובות של דירות מסתור, בהן התחבא במהלך הימים האחרונים.



למרות שחמאס לקח אחריות על הפיגוע, במערכת הביטחון עדיין לא יודעים להגיד בוודאות שארגון הטרור הוא זה שעמד מאחורי המתקפה או האם מדובר בהתארגנות שבה לקחו חלק פעילים מכמה ארגונים.



אחמד נאסר ג'ראר עצמו לא היה מוכר כפעיל טרור או פעיל חמאס, ולכן קיימת הערכה שהייתה במקרה הזה תשתית שהחוליה נעזרה בה, תוך שימוש ברכבים, נשקים ודירות מקלט.



כוחות צה"ל באיו"ש. המצוד אחר המחבל מאריאל נמשך. צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל באיו"ש. המצוד אחר המחבל מאריאל נמשך. צילום: דובר צה"ל



בשב"כ מציינים כי בשנת 2015 סוכלו 70 ניסיונות פיגוע של חוליות חמאס ברמות שונות, בעוד שב-2016 היו 114 אירועים וב-2017 היתיה עליה בסיכול החוליות, שעמד על 148. העלייה הזאת מבטאת ששב"כ סיכל יותר פיגועים, זאת לצד יותר ניסיונות לביצוע פעילויות של מספר פלסטינים.



בין העצורים כאלה הקשורים לתשתית הארגונית של החוליה, אך לא למבצעים של הפיגוע, כאשר בין אלו יש חשודים המוכרים למערכת הביטחון, ויש כאלה שעד חקירת הפיגוע לא היו מוכרים כאנשים שעוסקים בטרור.



במקביל, כוחות צה''ל מהחטיבה המרחבית "שומרון" פעלו אמש בשכם, במטרה לאתר את המפגע אשר דקר את הרב איתמר בן גל, סמוך לצומת אריאל. במהלך הפעילות התפתחה הפרת סדר מסיבית ואלימה בהשתתפות כ-500 פלסטינים אשר במהלכה המפגינים יידו אבנים, השליכו בקבוקי תבערה ומטענים, הקימו חסמי אבנים וכן ביצעו ירי חי לעבר הכוחות.



הכוחות השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וביצעו ירי חי לאוויר לפיזור ההתקהלות. במבצע נעצרו שבעה חשודים אשר הועברו לחקירה והמחבל טרם נעצר. בנוסף, נבדקת טענה על מספר פצועים פלסטינים ובנוסף, פלסטיני הרוג. המחבל, כאמור, טרם אותר.