מצבו של אחד משני החיילים שנפצעו אתמול באורח קשה בפיגוע המטען סמוך לגדר המערכת מסביב לרצועת עזה השתפר, והוא מוגדר בינוני, כך הודיע הבוקר (ראשון) בית החולים סורוקה, בו פצועי הפיגוע מאושפזים. על פי הודעת בית החולים, החייל החל לנשום בכוחות עצמו והוא בהכרה. בנוסף לכך הוסיפו בסורוקה כי מצבו של החייל הנוסף שנפצע באורח קשה ממשיך להיות כך, והוא עדיין מורדם ומונשם במחלקה לטיפול נמרץ כללי. בנוסף לשניים, מצבו של חייל נוסף מוגדר באורח בינוני, ואחד במצב קל.



כזכור, ארבעת החיילים נפצעו אתמול לאחר שמטען שהוסווה מתחת לדגל פלסטין סמוך לגדר המערכת סביב רצועת עזה, סמוך לחאן יונס, התפוצץ לעברם. כתוצאה מהפיצוץ שני חיילים נפצעו באורח קשה, אחד במצב בינוני ואחד באורח קל, וכאמור, מצבו של אחד הפצועים קשה השתפר ומוגדר בינוני. בין הלוחמים שנפצעו היו קצין וחייל מיחידת סילוק פצצות של ההנדסה הקרבית שנפצעו קשה, נוסף למ”פ מגולני ולוחם נוסף מהחטיבה שנפצעו בינוני וקל. 



כוח צה"ל בסמוך לרצועת עזה, צילום ארכיון: אדי ישראל, פלאש 90)
כוח צה"ל בסמוך לרצועת עזה, צילום ארכיון: אדי ישראל, פלאש 90)



אירוע חריג, החמור ביותר מאז "צוק איתן"



האירוע בו נפצעו החיילים נחשב בצה"ל לחמור וחריג, וזאת לאחר שבשנים האחרונות חלה ירידה דרמטית במספר התקריות שבהן הופעלו מטעני חבלה לעבר כוחות צה”ל בעוטף עזה, והאירועים הבודדים שהתרחשו הסתיימו ללא נפגעים. מבחינת התוצאות, פיגוע הגדר אמש לעבר כוחות צה”ל הוא החמור ביותר מאז הסתיים מבצע צוק איתן. בחודשיים האחרונים חלה הסלמה בכל הקשור להפרות הסדר ליד הגדר, בעיקר בסופי השבוע, כאשר חמאס מעודד את המחאה, אך עדיין פועל לעצור ארגונים אחרים מלירות רקטות לעבר ישראל. רק בסוף השבוע האחרון דיווחו הפלסטינים על כ־20 פצועים בעימותים עם כוחות צה”ל בגבול הרצועה.



הפיצוץ מגיע אחרי מספר חודשים מתוחים, שבמהלכם אותרו בין היתר שלוש מנהרות טרור בגבול רצועת עזה ובחודש שעבר נחשפו מטענים שהונחו בציר המשמש את כוחות צה”ל מצפון לטול כרם. הרשות הפלסטינית נטרלה את זירת המטענים שנחשפה ויודעה, על פי ההערכה, לפגוע בכוחות צה”ל שנעים בציר במהלך פעילות מבצעית. על פי דיווח המשטרה הפלסטינית, 12 מטענים נמצאו בין עתיל לעלאר בצפון יהודה ושומרון, לאחר שהגשם חשף אותם ואזרחים פלסטינים הודיעו על כך לכוחות הביטחון המקומיים.



כשבועיים לפני כן אותרה מנהרת טרור באזור רפיח. זו המנהרה השלישית שכוחות צה”ל מאתרים ומשמידים בחודשים האחרונים. דובר צה”ל אישר כי פתח המנהרה היה באזור רפיח וכי היא עברה מתחת למעבר כרם שלום. למעשה, המנהרה עברה בשטח ישראל לאורך כ־180 מטר ולאחר מכן נמשכה גם לצד המצרי. בצה”ל ציינו כי מדובר במנהרת טרור ששייכת לחמאס. כמו כן, ציינו בצה”ל כי העובדה שחמאס חופר מנהרה מתחת למעבר שמשמש את הפלסטינים היא “אבסורד וציניות לשמה”.