עשרה ימים בלבד לאחר הפלת מטוס הסופה הישראלי מאש נ"מ סורית בעקבות תקיפת קרון השליטה של המל"ט האיראני בבסיס חיל האוויר הסורי T4, סמוך לתדמור, הנווט שהשתתף בקרב ונפצע קל לאחר נטישת המטוס - רס"ן א', חוזר לפעילות מבצעית. בצעד סמלי הוחלט בחיל האוויר שאת טיסתו הראשונה יבצע הנווט בחברת מפקד החיל אלוף עמיקם נורקין. הטייס, שמצבו הוגדר בתחילה קשה, שוחרר אתמול מבית החולים ומצבו הולך ומשתפר.



השבוע צפוי מפקד חיל האוויר לקבל את מסקנות התחקיר המבצעי על הפלת המטוס, ובעקבותיו צפוי חיל האוויר לחדד את סדר הפעולות הנדרש באירוע מסוג זה. כבר עכשיו מודים בחיל האוויר כי למרות הסכנות הכרוכות בגיחות קרב מסוג זה, ביצוע סדר הפעולות הנדרש בתפעול המטוס, לאחר שהתקבלה ההתראה, היה עשוי בסבירות גבוהה למנוע את הפלתו. ירי מסוללות SA5 סוריות לעבר מטוסי חיל האוויר שלנו אינו דבר חדש, ובשנה האחרונה הוא הפך לשגרה כמעט בכל פעילות שמיוחסת לישראל בסוריה.



זהו טיל ישן, שבדרך כלל אנשי צוות האוויר יודעים להתחמק ממנו בקלות, בתמרון שנחשב פשוט וכולל את הנמכת גובה הטיסה. אחד ממוקדי התחקיר עוסק בשאלה מדוע המטוס נותר בגובה רב, ואף שהגיעה ההתראה נשאר ללא התמרון הנדרש במצבים מהסוג הזה. במטוס אחר, שהיה במצב דומה, סדר הפעולות הנדרש בוצע כהלכתו, והוא חמק מהטילים ושב לבסיס חיל האוויר בשלום.



טיסה מבצעית עם מפקד חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל
טיסה מבצעית עם מפקד חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל



טייסי חיל האוויר ידעו בעבר לחמוק מטילים באירועים דומים



במקרים רבים נוספים בעבר ידעו טייסי חיל האוויר לחמוק מטילים באירועים בסדר גודל דומה לזה שהתרחש בשבת לפני עשרה ימים. בתדרוך שהתבצע לפני התקיפה הנזכרת קיבלו הטייסים שהשתתפו במבצע סקירה מלאה מהמפקדים בטייסת על האיומים הצפויים וגם על כך שישנה סבירות גבוהה שיתבצע ירי טילים לעבר המטוסים. כלומר הנחת המוצא הייתה שלנוכח המקרים הקודמים, ירי טילים לעבר המטוסים הוא בבחינת האפשרות הסבירה ולא אפשרות שאמורה להפתיע את הטייסים.



בתדרוכים לפני הטיסה גם הונחו אנשי הצוות כיצד לפעול במקרה כזה ומהו סדר הפעולות הנדרש, וכאמור, למרות זאת, מסתמן שבמקרה של המטוס שהופל לא בוצעו הפעולות הנדרשות, שכנראה היו מייתרות מאוד את הצורך לנטוש את המטוס. לאור כך, סביר להניח שבתחקיר יעלה גם נושא הניסיון המבצעי, האימון וההכשרה הנדרשים לפעילות מבצעית באזור רווי בירי נ"מ וגם דגש על שמירת רצף הכשירות המבצעית של אנשי המילואים, שהם חלק מרכזי מאוד בפעילות של חיל האוויר בשגרה ובחירום.



שרידי מטוס הקרב של חיל האוויר בשטח ישראל. צילום: רויטרס
שרידי מטוס הקרב של חיל האוויר בשטח ישראל. צילום: רויטרס