כשבועיים לאחר הפלת מטוס ה-F-16 של חיל האוויר ויירוט כלי הטיס הבלתי מאויש (כטב"ם) האיראני מעל שטח ישראל, הציג הערב (ראשון) צה"ל את עיקרי תחקיר האירועים שהתרחשו באותו סוף שבוע דרמטי בפני הרמטכ"ל גדי איזנקוט, במהלך ביקור בבסיס חיל האוויר "רמון". הממצא המרכזי שעולה מן הדוח הוא שהצוות במטוס שנפגע לא התייחס לאיום הטילים כראוי, ובעצם כך שגה, בעוד שהצוותים שהטיסו את שאר המטוסים שהשתתפו בפעולה תפקדו נכון. 



מקור ביטחוני בכיר הסביר כי "טעה הצוות מקצועית שלא התגונן כנדרש. פעולותיו לא תאמו את סדר הפעולות הנדרש ממנו בעת איום הטילים שבו היה

תיעוד הפלת המלט האיראני

מצוי". 



לדבריו, "ליבת האירוע, מבחינת נפילת המטוס, היא במתח בין העמידה במשימה לבין הצורך להתגונן מפני איום הטילים. הצוות עשה טעות מקצועית שלא התגונן בנדרש. הצוות היה צריך בשלב מסוים לעבור משלב ההתרכזות במשימה להתגוננות מאיום הטילים". עם זאת, לטענתו, "ההחלטה של צוות האוויר לנטוש את המטוס הייתה נכונה והצילה את חייהם. העליונות האווירית שלנו אינה עומדת בספק". 



מלבד זאת, הוא ציין כי לא הייתה בעיה במערכות ההתראה הקרקעיות ולא באלו המותקנות במטוסים עצמם. ואולם, כאמור, בעוד ששאר הצוותים היו דרוכים למצב שכזה, צוות המטוס שנפגע לא התמודד כראוי עם איום הטילים, משום שהתמקד, לדבריו, "יותר במשימה ופחות בהישרדותו".



הרמטכ"ל בבסיס חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל בבסיס חיל האוויר. צילום: דובר צה"ל



כמו כן, הוא הבהיר כי לא היה קשר בין אירוע חדירת המל"ט האיראני לשטח ישראל לבין התגובה הסורית, שכללה ירי של טילים רבים לעבר מטוסי חיל האוויר לאחר התקיפה בסוריה. כלומר, בצה"ל לקחו בחשבון תגובה מסוג זה, אם כי הפעם נורה מספר רב יותר של טילים מאשר בדרך כלל.



נושא נוסף שאליו התייחס הוא העובדה ש"מערכות ההגנה האווירית הרוסית לא פעלו כנגדנו". בנוסף, הבכיר אישר שטילים סורים עפו מעל שטח ישראל בשלב מסוים, אך לא בצורה שסיכנה את אזרחי המדינה. הוא הוסיף כי לא הייתה החלטה בשום שלב להפסיק את הטיסות בנתב"ג.



"ההישגים שלנו במעלה השנים יפים, אנחנו בני אדם, אנחנו עושים גם טעויות", סיכם הקצין את מסקנות צה"ל מהדוח. "רצוי שטעות כזו לא תהיה, אך מדובר במקצוע מסוכן. אנחנו דורשים את הרף הגבוה ביותר אך גם מבצעים טעויות, ולא מצאנו בעיית שאננות בפעולת צוותי חיל האוויר בפעולה הזו. אנחנו מגבים את טייסנו".



במסמך עצמו נטען כי "במתח שבין השלמת המשימה אל מול התגוננות והקפדה על שרידות, טעה הצוות מקצועית שלא התגונן כנדרש. פעולותיו לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי".



הרמטכ"ל: "משוכנע שיופקו הלקחים"



במסגרת הביקור שערך בבסיס הדרומי, שוחח איזנקוט עם לוחמי מערכי הקרב ומסוקי הקרב. במסגרת דברים שנשא בסיור, אמר הרמטכ"ל כי "הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים".



הרמטכ"ל. צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל. צילום: דובר צה"ל



בתוך כך, מפקד חיל האוויר בירך על יירוט המזל"ט האיראני: "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה".



לדבריו, "פחות מ- 52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים. שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב- סרן א', ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע', משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה".



בנוסף, הוא הדגיש בסיכום דבריו שנפילת המטוס היא הזדמנות ללמידה בחיל-האוויר. "התחקיר המעמיק שביצענו משקף למידה בכל הדרגים, הן במטה והן בשדה, ויהפוך את חיל-האוויר לטוב יותר".